Общински съветници от ПП "ГЕРБ" внесоха докладна записка до ОбС - Бургас относно наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Бургас: УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Съгласно сега действащата Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Бургас от задължението да заплащат такса битови отпадъци могат да се освободят само физически лица, собственици на жилищни имоти чрез подаване на нарочна декларация. Тази възможност не е предвидена за собствениците на нежилищни имоти, независимо от това дали в тях се осъществява търговска или производствена дейност. В резултат на задълбочаващата се криза през последните няколко години много недвижими имоти останаха празни, трудно се отдават под наем , закриват се офиси, производства , магазини. Налице е известна неравнопоставеност между жилищните и нежилищните имоти, която е справедливо да бъде променена.В тази връзка предлагаме създаването на нова ал.7 в чл.12 от Наредбата, предвиждаща възможност за освобождаване от заплащане на таксата за сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения на нежилищни имоти , собственост на физически и юридически лица, в които имоти не се осъществява производствена или търговска дейност. Тези лица следва да предявят правото си на освобождаване от посочените такси чрез декларация по образец в Дирекция «Местни приходи от данъци, такси и реклама» при Община Бургас в срок до 31 декември на предходната година.
Друга промяна , която предлагаме в Наредбата, е свързана със сезонността на експлоатиране на търговските обекти. Например, преобладаващата част от средствата за подслон и настаняване на територията на Община-Бургас работят сезонно, по няколко месеца през годината , но съгласно сега действащата наредба заплащат ТБО на годишна основа. Такса битови отпадъци следва да се заплаща само за предоставяне на услуга. И това отличава таксата от данъка, по смисъла на ЗМДТ. В тази връзка предлагаме допълнение в чл.13, ал.4 , т.1 от Наредбата , като се предвиди ,че когато размерът на ТБО се определя според количеството на битовите отпадъци, с декларацията по т.1 се посочва и периода , през който даден обект ще осъществява дейност през следващата година. ТБО ще се събира пропорционално само за периода , през който обектът реално се експлоатира.За да се избегнат злоупотреби , предлагаме да се предвиди санкция за недобросъвестни декларатори в петкратен размер на таксата, която би се дължала в случай на целогодишна дейност в имота .
В Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Бургас ТБО е определена в еднакъв размер за всички видове нежилищни имоти, независимо от тяхното предназначение. Факт е , обаче, че в един офис се генерират много по-малко по количество битови отпадъци, отколкото в един търговски обект , като магазин за хранителни стоки. По-малкото количество отпадъци позволява използването и на по-малки по обем съдове, което също дава отражение на размера на събираната ТБО. В тази връзка предлагаме промени в Приложение 5 и Приложение 6 на Наредбата, като за имоти, функциониращи като офиси, се предвиди възможност да използват съдове с двойно по-малък обем - от 120 л. , както и се намали промила от 11 на 10 . Отчитайки обстоятелството, че наближава крайния срок, предвиден за подаване на декларацията по чл.13,ал.4,т.1 , на собствениците на имоти, функциониращи като офиси, следва да се даде възможност да предекларират вида и броя на съдовете за 2012 год. съобразно промените в Приложение № 5.
Ето защо предлагаме на Общински съвет- Бургас да вземе следното
РЕШЕНИЕ :
Приема Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Бургас , както следва:
І. В чл.12 се създава нова ал.7 със следния текст : «Не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения за нежилищни имоти , собственост на физически и юридически лица, в които имоти не се осъществява производствена или търговска дейност. Лицата заявяват правото си на освобождаване от посочените такси чрез декларация по образец в Дирекция «Местни приходи от данъци, такси и реклама» при Община Бургас в срок до 31 декември на предходната година.»
ІІ. 1. В чл.13, ал.4 , т.1 , след израза «през годината» се добавя: « както и периода, през който ще се осъществява дейност в имота през следващата година.» 2. В чл.13, ал.4 , т.1, се създава ново изречение второ със следния текст: Ако нежилищният имот не функционира целогодишно, таксата се събира пропорционално за периода, посочен в декларацията , подадена съгласно изречение първо. «
ІІІ. В чл.13 се създава нова т.5 със следния текст : « Когато лицето е подало декларация по т.1 относно периода ,в който имотът ще функционира като търговски или производствен обект и се констатира от органите на общинската администрация ползване на обекта извън посочения от декларатора период, таксата се определя в петкратен размер на дължимата за цяла година .»
ІV. В приложение № 5 се създава нова пета колона , в която се определя годишна такса за 1 бр. съд от 120 л. за имоти, функциониращи като офиси , в размер съобразно местонахождението на имота .
V. В приложение № 6 се създава нова т.7.2.5 със следното съдържание: « За имоти, функциониращи като офиси, таксата се определя пропорционално в промил върху данъчната оценка на имота /отчетната стойност на актива - 10 промила.»
VІ. Създава се пар.11 от ПЗР към Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Бургас със следния текст: « Собствениците на имоти, функциониращи като офиси, подават декларацията по чл.13,ал.4, т.1 само за 2012 год. в срок до 31.01.2012 год. |