Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Глобиха Billa за шашма с промоционална бира!
Автор: Георги Василев 20:01 / 14.04.2020Коментари ()2352
©
Дружеството "Билла България" ЕООД беше глобено с 1500 лева от пловдивската Комисия за защита на потребителите (КЗП), предаде репортер на Burgas24.bg. Санкцията е потвърдена от съда. До това се е стигнало, тъй като наш съгражданин подал сигнал до комисията, след като многократно не успял да си закупи промоционална бира от магазини в Пловдив.

Сигналът на мъжа до КЗП е от 1 юли миналата година. Потребителят посочил, че в брошурата за периода 27.06.2019 г. - 03.07.2019 г. е обявена промоция "Вземи две, плати едно", като конкретно визира бира "Леденика" 1 литър.

Подателят сезирал контролния орган, че от началната дата на стартиране на кампанията до датата на подаване на сигнала ходил 4 пъти до "Билла"-та на бул. "Македония", но въпросната бира така и не намерил. Дори ходил до магазина на "Коматевско шосе", но и там ударил на камък.

Така служители на КЗП организирали проверка в магазина на бул. "Македония“: В търговската зала на обекта били изложени и се предлагали стоки на промоционални цени. На видно и достъпно за потребителите място в търговския обект били поставени рекламни брошури, които масово се разпространяват и на територията на град Пловдив.

Разгледана била и рекламната брошурата, в която била обявена промоция с текст "Вземи две, плати едно". В хода на проверката е констатирано, че в търговския обект не се поддържат количества от поместения в брошурата  продукт (1+1 бира "Леденика" от 1 литър). На щанда с бира е поставено табло, информиращо за обявената промоция, на което пишело, че всички оферти 1+1 са валидни до изчерпване на количествата. Същият надпис бил поместен с дребен  шрифт на последна страница на брошурата.

По време на проверката мениджърът на обекта заявил, че на въпросната дата бирата се е предлагала за продажба, но тъй като клиентите закупували в големи количества, същата се е изчерпала.

Последвала документална проверка, където били разгледани покупни документи, удостоверяващи заредени количества от бира "Леденика" 1 литър във въпросния период – общо били в магазина били заредени 9 промоционални комплекта от по 2 бири.

Според Закона за защита на потребителите за нелоялна практика може да се смята тази, при която има кумулативното наличие на следните елементи:

- Покана отправена от търговеца до потребителя  за покупка на определени стоки или услуги на определена цена.

- Невъзможност да се достави тази стока или услуга или да се достави в "разумно количество“.

- Непосочване на разумно основание, поради което не може да се достави стоката или услугата в разумно количество.

 Така бил съставен акт, в последствие и наказателно постановление, срещу което от "Билла" подали жалба в съда. Според магистратите, от доказателствата по делото се установи, че за целия едноседмичен период на промоцията в процесния магазин са осигурени общо 9 промоционални комплекта от по две  бири "Леденика", за които важи промоцията  "плати една, вземи две бутилки".

Това количество с оглед вида на стоката, нейната цена и мащаба на рекламната кампания (констатирано е, че брошурите масово се разпространяват на цялата територия на град Пловдив) по никакъв начин не може да се счете за разумно и достатъчно с оглед реална защита интересите на потребителите. В същото време както в брошурите, така и на място в магазина липсва посочено разумно основание, поради което задължението за доставка на разумно количество не може да бъде изпълнено.

Според съда, възражението че деянието на жалбоподателя е несъставомерно, доколкото на  брошурата е отбелязано, че "всички оферти са валидни до изчерпване на количествата" е неоснователно. Това би било добросъвестно само ако търговецът е осигурил разумна начална наличност, кореспондираща на естеството на стоката или услугата, обема на  направената реклама и предложената цена.

При отчитане на естеството на промоционалната стока (разпространена марка бира), промоционалната цена ( 1 лев и 49 ст.) и обема на извършената реклама (брошурите свободно се разпространявали из град Пловдив) съдът намира, че у търговеца липсва добросъвестност,  доколкото осигуреното количество (9 промоционални пакета от по 2 бири) за целия срок на промоцията (1 седмица) не може да се счете за разумно и пропорционално, поради което и търговецът не може да се освободи от отговорност с доказване, че върху брошурите е било налично отбелязване, че промоцията важи до изчерпване на количествата.

Затова и глобата от 1500 лева била потвърдена. Решението подлежи на обжалване пред пловдивския административен съд.


Още новини от Национални новини:

https://www.burgas24.bg/novini/Bylgaria/Globiha-Billa-za-shashma-s-promocionalna-bira-956513
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.