Петя Аврамова коментира казуса с винетките | ||||||
| ||||||
Регионалният министър посочи, че една година електронната системата в частта винетка работи успешно, като хората имат много повече удобни начини да купят винетки, за разлика от неудобните хартиени стикери преди. Миналата година беше съобщено на брифинг от премиера, че тези общини, които искат определени пътища от републиканската пътна мрежа, за които се плаща винетна такса, да бъдат освободени, да поемат издръжката за съответните пътища. Януари 2019 г. чрез НСОРБ са изпратени писма до всички 265 общини в България. Такова искане са представили 6 общини. Във връзка със сигнал на жители на велинградски села, които пътуват до града по път, само 2 километра от който е републикански, министърът коментира, че кметът на общината не знае за искането им да не плащат винетна такса. Петя Аврамова обърна внимание, че приходите от винетки и от тол такса, които ще се получават след 1 март, се инвестират за поддръжката на републиканските пътища, а общинските се издържат с приходите от пътния данък. Ще инициираме срещи чрез областните пътни управления с кметовете, на които да обсъдят възможността за освобождаване на държавни пътищата от винетки и да изчислят колко е поддръжката на участъците. Ще подпомогнем всички общини да вземат информирано решение, каза още министърът и добави, че вече постъпват такива искания, които ще се разгледат от АПИ. Няма да има отлагане на тол системата, заяви Аврамова. От 1 март тя ще стартира за моторните превозни средства над 3,5 тона. Начините за плащане на тази такса са три – чрез предплатена маршрутна карта, която може да се купи от всички досега познати места за е-винетки, GPS-тракери или бордови устройства, обясни тя. Министърът допълни, че камери са монтирани на 10 800 км републикански пътища, като по настояване на превозвачите системата започва работа с 3115 км толувани пътища – магистрали и първи клас, като втори и трети клас са изключени от обхвата. На 1 юни ще бъде направен анализ на постъпленията и при необходимост, ако средствата, които генерира тол системата, не са в рамките на заложените в бюджета, могат да бъдат коригирани обхватът, тарифата или и двата елемента. |