© | | "Следим пазара на зимни гуми и принадлежности, свързани със зимната експлоатация на автомобила. Целта е водачите да имат възможност да подготвят своите автомобили за предстоящия сезон с качествени продукти, както и да няма опасни стоки в търговската мрежа", съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването "Още от деня" по БНТ.Той посочи, че институцията активно обменя информация с останалите европейски държави за разкритите на пазара опасни стоки, като се взимат строги мерки срещу разпространяването им на общоевропейския пазар. Активно си сътрудничи и с Агенция "Митници" за предотвратяване вноса на рискови продукти през границите на България, които са външни за пазара на Общността.
За около месец КЗП и Агенция "Митници" са проверили няколко десетки партиди зимни гуми и фарове за мъгла още на границата. В резултат на това е забранено пускането на пазара на 340 устройства за осветление и светлинна сигнализация.
По проект на PROSAVE в периода ноември 2016г. - февруари 2017г. предстои проверка на 1200 вида автомобилни гуми, предлагани в търговската мрежа.
Маргаритов каза още, че комисията вече следи офертите във връзка с кампанията "Черен петък" и тези за наближаващия 8-и декември. Миналата година са установени заблуждаващи практики, при които потребителите са привличани в търговски обекти с анонси за гръмки проценти намаление, които или не са точни, или са се отнасяли само за единични артикули.
"Оказа се, че през тази година в рамките на кампанията "Черен петък" се предлагат и друг тип услуги, например в сферата на предоставянето на кредити, на телекомуникациите. Тук трябва да се внимава, защото сключваните договори понякога са свързани с по-дългосрочно обвързване и биха могли сериозно да ощетят потребителите, ако информацията не е пълна и точна", предупреди председателят.
"Друг мит, който търговците, понякога опитват да създадат е, че когато стоката е намалена, тя почти се подарява и затова ние нямаме правото на рекламация, ако тя е дефектна, или ако е закупена онлайн да я върнем в 14-дневния срок, независимо от това, че няма дефекти. Запазваме си всички права по закон и при намаленията, независимо колко висок е техният процент", разясни Маргаритов. "Когато студентите избират организирано пътуване, особено с по-голяма продължителност или пък извън страната, трябва да внимават договорът да бъде сключен с реален туроператор, за да може при проблеми да бъде потърсена отговорност. Във всеки случай на съмнение ние сме насреща. Включително и за консултация преди подписването на договора, тъй като разполагаме с достатъчно добра база данни за това какви са най-съществените нарушения, в които оператори са били хващани", коментира Маргаритов по отношение на офертите за 8-и декември.
"По повод Коледно-Новогодишните празници също ще бъдат представени на вниманието на потребителите много и най-различни предложения. Тук хората трябва да бъдат предпазливи доколко реални са намаленията. Както и да не попаднат на друга установявана от нас недобра практика - да се отправят оферти за много изгодни предложения, а в търговските обекти да се окаже, че много голяма част от тези стоки не са налични или дори изобщо не са били зареждани в съответния обект", обясни Маргаритов.
Той увери, че "екипите на комисията ще присъстват активно и ще реагират по всеки сигнал и извън кампаниите. Приканвам търговците да бъдат коректни и лоялни към потребителите, защото тази динамика на пазара според мен би гарантирала на всички участници това, което те искат да получат. Потребителите - качествени и изгодни стоки и услуги, а търговците - повече лоялни клиенти." |