След 14 години на дъното извадиха потъналия кораб "Олга Джи" | ||||||
| ||||||
През тези години корабът създава трудност за оттичане на канала, свързващ езерото Вая с морето. Пропускливостта на канала там е била намалена с повече от 70 %. "Олга Джи" в построен през 1956 година. Той е приет през 1998 година на 25-о корабно място на Терминал Запад за ремонт. След около 2 месеца корабът е арестуван от Морска администрация за неплатени такси и неотговаряне на техническите изисквания. През 2001 г. крабът е провлачен на 21-во корабно място и на 30 октомври същата година потъва. През 2013 г. са извадени първите 70 тона от кораба. През тази година фирмата "Водолаз 1" чрез нова схема започва изваждането на останките. "Олга Джи" е нарязан на 4 отделни части, като всяка една от тях се е очаквало да бъде между 20-30 тона. Този петък, точно 14 години след потъването, благодарение на 100-тонния кран Фантуци, с 3 отделни операции са извадени последните 3 парчета, разказа Димов. С изваждането на "Олга Джи" и почистването на канала може в пълен мащаб да се реализира проекта на община Бургас за създаването на екологични рекреационни зони, които да направят достъпни уникалните езерни територии около града", каза още Димов. Управителят на фирмата, която извади кораба Ивайло Душков обясни, че до сега всички опити за изваждането на потъналия плавателен съд са били неуспешни, защото е търсен начин той да бъде изваден цял, а това е невъзможно. "Плавателният съд е потънал обърнат с кила, като всички палуби и надстройки са били на дъното. С течение на годините около него се трупат наноси и тиня, която действа като лепило и създава огромен вакуум и по този начин тежестта на кораба се увеличава многократно. Изчислихме, че на един кубик метал има натиск от около 1,5 тона тиня. Представете си какъв е натискът от тинята на около 400 кубика. Единственото решение бе корабът да бъде нарязан на части. Първо го разрязахме на две, а след това всяка половина на още две части. Така всяко едно от четирите парчета, които са изчистени от наносите е тежко между 18 - 50 тона, което позволява изваждането му с кран и подходящи сапани /метални въжета/ без те да се скъсат. Задачата бе изключително трудна, защото нашите екипи трябваше предварително да изчистят наносите и тинята, за да се пристъпи към същинското рязане на метала. Целта ни бе да постигнем положителен ефект при ваденето без да се допускат рискове и се радвам, че успяхме, въпреки тежестта на операцията", каза Душков. |
Още по темата: | общо новини по темата: 2 | ||||
|