Диктовката в изпита от НВО в края на 4. клас може да бъде заменена със задача за редактиране на текст | ||||||
| ||||||
Последната задача от изпита за четвъртокласниците е да открият и да редактират думи с правописни грешки. По този начин ще се разнообразят типовете задачи, като отново ще се постигат целите за проверка на базовата грамотност в областта на правописа. В момента се осъществяват експертни обсъждания и най-вероятно новата задача ще бъде въведена още от тази година. В зависимост от резултатите ще се прецени и дали да бъде вуведена за постоянно в изпита. "Промените са в продължение на усилията ни за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания“, обясни проф. Цоков. Целта на МОН е да увеличава броя на задачите, които проверяват практически умения, необходими за живота, както и на такива, които изискват осъществяване на междупредметни връзки. "Редуването и разнообразяването на задачите ще помогне за по-ефективното прилагане на умения в нова и непозната ситуация, без обучението да се свежда само до подготовка за решаване на определен тип задачи “, каза още той. Следващата важна задача през настоящата учебната година е свързана с провеждането на международното изследване PISA 2025 г., което ще бъде с фокус върху природните науки. "В тази връзка подготвяме единен инструмент, с който да може да се измерят придобити основни умения в областта на природните науки на учениците от 9. клас", обясни министър Цоков. Този инструмент ще бъде от полза и за преподаващите учители, които ще се информират за начина на задаване и на оценяване на такъв тип задачи. "Обмисля се тестът да се осъществи в електронна среда, като се апробират различни платформи и се потърси обратна връзка от ученици и учители“, каза проф. Цоков. Тъй като не става въпрос за изпит от национално външно оценяване, ще се даде възможност по преценка на преподаващия учител и по желание на ученика резултатите от всяка от трите части да се впишат вместо резултати от входните равнища - съответно по биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда и физика и астрономия. Друг основен акцент през учебната година ще бъде върху работата по препоръките от одитния доклад на Сметната палата. "Предстои да се подготви анализ на резултатите и ефективността на учебните програми, утвърждавани на училищно равнище от съответните директори, насочени към усвояването на българския език в начален етап", каза още Цоков. Министерството на образованието и науката ще работи и за приемането на държавен образователен стандарт за управление на качеството в образователните институции. "Подготвихме визията и рамката на този стандарт. Имаме готово предложение, което е обсъдено със социалните партньори на Отраслов съвет за тристранно сътрудничество в системата на предучилищното и училищното образование“, съобщи проф. Цоков. Според него с утвърждаването на този стандарт ще се реализира изключително важна задача в системата, защото тя ще дава информация за състоянието на всяка институция – дали се отчита напредък, или изоставане, което ще помогне за прилагането на навременни и конкретни мерки на училищно ниво. Друга задача през предстоящата учебна година ще бъде свързана с начина на финансиране на училищата и детските градини, така че средствата, които получават, да бъдат обвързани с качеството на обучението и добавената стойност в посока на подобряване на резултатите на обучаващите се. Разработена е и визия за цялостна промяна на учебните програми към по-голяма рамковост и интердисциплинарност, която в следващите седмици ще се обсъжда с всички заинтересовани страни. "През миналата година актуализирахме учебните програми от 1. до 10. клас, но е необходимо да се направи по-сериозна стъпка за промяна и за създаване на повече възможности за практическо приложение на наученото“, каза министърът. В заседанието участие взеха заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева, Таня Михайлова и Емилия Лазарова, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, директори на дирекции в МОН и представители на регионалните управления на образованието. |