Идва ли краят на скобите? | ||||||
| ||||||
За нея ще се съобщава дистанционно, а плащането на глобата ще става чрез онлайн банкиране – с карта или виртуален портфейл. За да се случи това, обаче трябва да се направят промени в Закона за движение по пътищата, както и в общинските наредби, коментираха кметове по време на форум, посветен на ролята на общините в зелената трансформация и дигитализация, организиран от Асоциацията на българските градове и региони. "В закона сега е казано, че поставянето на скоба е принудителна административна мярка, която се реализира с техническо средство тип "скоба“. Формулировката трябва да се разшири и да се запише електронна или дигитална скоба“, коментира директорът на Центъра за градска мобилност в столицата Димитър Дилчев, цитиран от "Телеграф“. Когато се направи въпросната промяна, общините ще могат да въведат своя регулация. Още от следващия месец май в София ще тръгнат 20 "умни“ автомобила, които ще регистрират неправилно паркиралите автомобили. "Получих SMS. Платих дистанционно. Колата ми бе освободена. Отидох след това и си я взех. Нямаше скоба“, разказа Стоян Дамянов, който вече изпробвал новата технология. Вариантите за дигитална скоба в столицата са няколко. Такава все още не може да се поставя, но бъдещото й приложение е част от анализа на цялостната транспортна схема на столицата. Обсъждат се възможности, примерно, да се декларира в приложение, че приемаш да ти се постави дигитална скоба, получаваш съобщение за санкцията и плащаш дистанционно. Вариант е също вместо метална скоба на автомобила да се постави лист с банкова сметка и ако глобата не се плати в определения срок, да се ограничи услугата "платено паркиране“, а при второ нарушение да се постави истинската скоба и да се платят двете нарушения. Обмислят се и други варианти, които ще спестят време и нерви, но ще действат и като превенция. "Най-добрият вариант е, когато има нормативна база и се регламентира, каква е скобата и как се констатира нарушението. Нашата визия за дигитална скоба обаче не е свързана само с нормативната уредба, а с още една междинна стъпка“, коментира Николай Недялков, собственик на компания за интелигентни трафик системи. Според него, когато на автомобила се сложи скоба, водачът може да получи нотификация в специално приложение и ако той реши да каже автоматично "потвърждавам“ с един клик, да му махнат скобата. Тоест целият процес тече дигитално без физическа намеса. "Това е дълъг процес – първо се анализира, след това се правят предложения в нормативната уредба, обсъжда се и се приема от общински съвет и чак тогава се връща при изпълнителя“, допълни Недялков. Според него кота нула за подобни проекти е да се премахне хартията изцяло от системата. Включително и контрольорите да си пускат камерата на телефона и с видеопоток да регистрират нарушението. Това вече действа на терен в Пловдив. Във Варна пък този процес бил почти напълно извървян, защото паркирането е изцяло дигитално, хартиените талони са премахнати. Пловдив е с най-много методи за плащане. Може да се плати на паркомати, които вече са дигитални. Там системата се надгражда с приложение, което ще показва какво е натоварването не само в синя и зелена зона, но и в общинските и частните паркинги, както и местата на зарядните станции. В София също се работи по интегрирана система. Пилотно проекти за "умна“ транспортна услуга текат във Велико Търново, Габрово, Бургас и в други градове. Те ще бъдат обявени през май. "Когато системата се базира на изкуствен интелект, тя започва да се самообучава. Чуждите разработки се адаптират и в процеса на работа се правят фините настройки, но бъдещето е в интегрираните системи, които пестят време, а това е изключително ценен ресурс“, посочи Николай Недялков. |
Още по темата: | общо новини по темата: 1 | ||
|