© | Колкото и да е значима ролята и символно да е важно кой е кмет на една община, Общинският съвет е по-важният орган в местното управление. Това каза в предаването "Денят на фокус“ на Радио "Фокус“ политологът Антоний Тодоров. "Общинският съвет е много важен орган в управлението на една община. Той гласува и приема бюджета на общината, също така контролира как той е разходван, също така приема и стратегии за развитие на общината. Кметът е изпълнител на решенията на Общинския съвет по тези въпроси. Така че колкото и да е значима ролята и символно да е важно кой е кмет на общината, Общинският съвет е по-важният орган, който взима решенията.“
Антоний Тодоров разясни още, че системата на местно самоуправление на България е по една формула, която изследователите наричат "Силен съвет – слаб кмет“, а не обратното. "Така че общинските съветници са особено важни. Кметовете могат да налагат своето мнение на Общинския съвет, но го прави неизбежно чрез политическата група или мнозинството, което той има в него. Т.е. кметът пряко трудно влияе на Общинския съвет.“
Но въпреки всичко според него възможно е, макар и трудно кметът пряко да влияе върху Общинския съвет, но това може да се случи примерно в по-малките общини, но е невъзможно за големите, каза още Антоний Тодоров: "Мнозинството на Общинския съвет се налага върху кмета. И затова кметовете много внимават с какво мнозинство работят. Възможният изход е кметът да потърси по-широка подкрепа от Общинския съвет, т.е. сам съдейства да има едно постоянно мнозинство, което да го подкрепя в решенията му. В противен случай кметът ще има затруднения да осъществява политиката си, защото Общинският съвет може да му се противопоставя на всяка една стъпка.“
Политологът разясни още, че управлението на една община е както сложен процес, но така и дава нови възможности: "Общинските съветници имат властта и възможностите да упражняват контрол, могат да го правят пряко, могат да го правят с назначени за това комисии, могат да изискват непрекъснато отчет и т.н. По същия начин общинските съветници са в състояние и да блокират политиките на избрания кмет, особено ако той няма достатъчно мнозинство в Съвета. Примерно кметът може, когато Общинският съвет приеме някакво решение, което не се вписва в неговата политика, да поиска публични аргументи, да иска прозрачност на решенията. Същото важи и за общинските съветници спрямо кмета, които могат да поискат прозрачност примерно защо една обществена поръчка е направена по определени правила, а не по други.“
"Такова несъвпадение между политическите мнозинства, издигнали кмета, и избрали Общинския съвет, може да бъде плодотворно единствено и само ако и кметът, и общинските съветници действат в интерес на гражданите, а не в собствен интерес,“ коментира още Антоний Тодоров и добави, че ролята на гражданите в управлението на една община също е голямо. "Гражданите биха могли да бъдат активен фактор за това общината, Общинският съвет и кметът, да работят в интерес на цялата общност на гражданите.“ |