Защо електромобилите навлизат бавно у нас | ||||||
| ||||||
Около 7000 са частните лица в България, които притежават електромобил, а зарядната инфраструктура е на ниво, каза пред Радио София Боян Бакърджиев. "На фона на колите, които има, сме на едно от челните места в Европа. Оптимално е да се гледа брой зарядни точки спрямо брой автомобили. Брой зарядни точки спрямо брой автомобили в България са малко над 5,5-6 автомобила на една зарядна точка. В Европа казват, че когато са 10 автомобила на една зарядна точка е проблем, когато са над 12 е много голям проблем. България стои много добре на картата на Европа“, добави Боян Бакърджиев. Цената на електромобилите обаче е най-големият фактор за бавното навлизане на този вид коли у нас, каза Димо Колчев - прокурист. "Все още са сравнително скъпи. От гледна точка на инфраструктура със сигурност нещата могат да бъдат и по-добре, но не са и много зле“, обясни Колчев. По думите на Боян Бакърджиев, в Норвегия всяка втора кола е електрическа. Според него бъдещето е именно в електромобилите, но народопсихологията ни го възприема много трудно. "Трябва да се обясни на хората, че транспортът е микс от услуги. Когато смесиш различните видове, по които можеш да се придвижиш от точка А до точка Б, няма как да не ти е по-удобно“, смята Бакърджиев. С нарастването на употребата на електрически автомобили, нараства и дебата дали те наистина са достатъчно екологични. Батериите, които се използват за задвижване на електрическите коли, се захранват от енергията в електропреносната мрежа, която за момента се крепи най-вече на изкопаемите енергоизточници. Експертите отчитат и екологичния "отпечатък" на производството им в сравнение с конвенционалните автомобили. "Тук е много важно да се каже какво сравняваме – вредните емисии при производството ли? Нормалното е новото да е плашещо. Но бензинът, за да дойде до бензиновата колонка, е отделил много повече вредни емисии, отколкото отделя 1KW електричество. Големият плюс е когато електромобилът се движи в града, той не отделя вредни емисии. Батерията със сигурност е мръсен процес на производство“, допълни Боян Бакърджиев. |