Експерт: Всеки асансьор, независимо дали е стар или нов, ако не бъде поддържан, може да бъде опасен | ||||||
| ||||||
"Кой е източникът на тези статистически данни? Въз основа на какви проучвания са изведени тези данни? Ние трябва да имаме информация за сградния фонд в страната. Въз основа на информация за сградния фонд трябва да бъде проучено какъв е действителният брой на съоръженията, които функционират, тези съоръжения кога са били произведени и да влезем в конкретика – по кои критерии, заложени в наредби и стандарти, тези асансьори могат да бъдат посочени като действително опасни? България дори не разполага с регистър на жилищните сгради." Фролошка е учредител и изпълнителен директор на фондация "Асансьорна безопасност". Всеки асансьор, независимо дали е стар или нов, ако не бъде поддържан, може да бъде опасен, подчерта Фролошка. "Множество етажни собствености, при дадени предписания, често сменят основни елементи – повдигателен механизъм, релсов път, носещи въжета, което на практика обновява самото съоръжение. Друг е въпросът дали това се прави по регламентиран ред, дали са спазени изискванията за заверени проекти за тези ремонти и преустройства", коментира Емануела Фролошка. По думите ѝ има например данни, че се поставят и въжета втора употреба. Опасни са онези съоръжения, които не преминават през технически прегледи и функционални проверки. Техническите прегледи по нормативна уредба са ежегодни, както е при автомобилите, посочи тя. Асансьорите са съоръжения с повишена опасност – те нямат "спирачки, волан, скоростен лост", заяви Емануела Фролошка в предаването "Преди всички". |