Соня Момчилова, СЕМ: Размерът на хазартното бедствие граничи с пандемия | ||||||
| ||||||
Г-жо Момчилова,какво е Вашето мнение по горещата тема ,свързана с редуциране на хазартната реклама в медиите? Тази тема не само не ми е чужда, тази тема беше предизвикана от Съвета на електронни медии (СЕМ). Тя беше възбудена като дебат. И аз мисля, че това е изключително полезно и някак си след това бе подета от неправителствените организации, от институциите, които имат отношение по този въпрос. Всъщност СЕМ е последният от веригата, носещи отговорност институции – институции, обекти и субекти по нея. Но аз като гражданин на първо място, като родител, и като член и председател на СЕМ не мога да си позволя да бъда равнодушна към това, което се случва, именно безобразното излъчване, прекомерното, неограниченото и по никакъв начин невъзможното за регулиране от наша страна количество на реклами, с какво качество няма да се произнеса, защото не влиза в моята компетентност и експертиза, а и това на СЕМ. Искам да внеса яснота за пореден път да кажа, че Законът за хазарта се прилага от Националната агенция по приходите (НАП). Те са хората и експертите, които могат да кажат доколко пряко и непряко се рекламира хазартът. В това отношение всъщност нещата са ясни. Но аз съм и признателна и на настоящия председател на Агенция по хазарта, и на предишния, с който сключихме меморандум, и ние буквално ги засипваме със сигналите, които идват при нас. Аз мисля, че това е знак и симптом на доверието, което имат гражданите в СЕМ. Само че ние някак неоснователно понасяме упреците затова, че не се прави нищо. Защото пак отбелязвам, ние чисто законово не сме страна в този спор. Как да се изразя по-пряко? Ние можем единствено да възбудим, и това направихме, да повдигнем темата, да събудим, надявам се депутатите, които би следвало да решат този проблем и този въпрос. Ние направихме и друго – когато организирахме балканска среща, защото това е проблем не само за нашата страна, а и за нашите съседи оказа се, ние не просто поставихме проблема, а ние повикахме и водещи страни с интересен опит по отношение на решаване на регулацията и санкциите, които се прилагат към реклами, които рекламират хазартни игри. Така че аз пак ще напомня и на депутатите чрез вас, имаме обещанието, имаме заявена готовност и от норвежката страна, и от италианците, които присъстваха на тази балканска среща и ни запознаха с техния опит, да ни съдействат с ноу-хау, и правно, и регулационно, и от всякакъв характер. Това е нещо, което можем да направим. Оттам нататък свикахме кръгла маса, знаете. На тази кръгла маса доставчиците на хазартни услуги обявиха техните мерки за самоограничаване в рекламата и формите на реклама на хазарт, което е похвално и е първа стъпка, но според мен не е достатъчно. Пак ще кажа, оттук нататък доколко, как, дали да се регулира хазартът, за съжаление не е работа на СЕМ. Това много ясно трябва да се разбере. Ние разбира се ще продължаваме да тревожим, да напомняме, да поставяме ребром въпроса, да препращаме сигнали до НАП. Отново се възползвам от трибуната ви, за да им благодаря, защото много отзивчивост, много разбиране и много оперативно оттам, доколкото зная вече има наказателни постановления, мисля, че са около 10, но има и още изпратени от нас в периода сега преди и след празниците, сигнали имам предвид. Страна сме, готови сме да се включим във всеки дебат. В тази кръгла маса бяхме поканили всички страни по темата, включително и психиатър, и психолог, които обясниха в какво всъщност се корени и какъв е размерът на бедствието – това е пандемия. Това са хора, които ежедневно търпят невероятни щети, морални и материални, и личностни, защото това е опустошителна страст. На първо място наша задача и приоритет трябва да бъде да опазим децата. Това е най-трудната и най-неотложната задача. Аз много дълго чаках тези неправителствени организации да ни сезират, първи да повдигнат въпроса. А сега, след като видяха, че нещата стават сериозни, как да се изразя, съжалявам, че така буквално и разговорно, но когато стана ясно, че ние няма да се откажем, въпреки че няма да скрия, бяхме притискани, опитваше да ни се наложи някаква по-голяма сговорчивост и разбиране към факта, и ние проявяваме такова, че това са ресурси, които се насочват към хазната, които пълнят бюджета. Но кое е по-важно – трябва това да си изясним – дали бъдещето и децата ни, разбира се, че и бъдещето на спорта е важно, но по този начин ли ще се удовлетворяват финансовите нужди на спортните клубове или ще бъде намерен друг подход? Ето това е въпрос, който е в сферата на законотворчеството. Отново искам да отбележа за онези медийни репортери и автори в различни медии, които отново отправят упрек към нас, че ние видите ли не сме излезли със законодателна инициатива. Това не е в нашите правомощия, не можем да го направим ние. Нашата задача е да съблюдаваме за спазване на Закона за радио и телевизия и има три от нас образувани наказателни постановления – две са върнати от съда. А това, за което много бдително следим, е за скритите търговски съобщения, които могат да се промъкват по някакъв начин в телевизионните и радио формати. Ние не можем да следим и не можем да регулираме рекламата в интернет, а тя там знаете за какво става дума, излишно е да го обсъждаме. Така че наистина да си дадем сметка докъде ни се простират правата. Пак казвам, ние няма да спрем дотук, но и не можем с кой знае какъв резултат да налагаме санкции, и на какво основание, разбирате. Защото пак казвам, ние сме движени във всички си действия от Закона за радио и телевизия. Останалото е в ръцете на законотворците и на НАП. СЕМ осъществява мониторинг върху телевизиите по закон. Къде е тяхното място в цялата история или понеже повечето от тях са с чужди собственици техният морален компас просто сочи към парите? Търговските медии имат за цел да, както те самите и в своя защита, и в пояснение на поведението си казват, тяхната позиция е, че за да поддържат високи стандарти, за да могат да си позволят публицистични формати, добри, качествени новини и професионалисти, които да са на висотата на зрителските очаквания, то трябва да предложат и съответните материални стимули. Така че търговските медии нямаме никакво основание да ги виним. Те спазват закона и си позволяват да правят това, което законът им позволява. Що се касае до обществената медия, искам да кажа, че те са основен наш партньор. Аз съм в постоянна връзка с омбудсмана на БНТ, те ме държат в течение на зрителските обаждания и сигнали там, но няма право една медия на какво основание да върне рекламодател, нали разбирате? Не може да приложи някакъв морален аргумент. Тогава, когато се касае за това при така ограничените бюджети, при толкова рестрикции, при системното недофинансирани пък да бъдат отказвани рекламодатели. Разбира се, те биха могли да се мотивират с изпълнението на обществената им мисия, но това също вероятно би могло да бъде употребено от върнат рекламодател. И тогава, когато ние искаме те да ни правят свидетели на такива събития огромни спортни и важни за публиката, като Световното първенство по футбол, може би те са в правотата си за това да осигуряват финансирането на тези предавания и формати. Именно по отношение на Мондиала в Катар хазартните оператори са признали на тази среща в парламента, че са прекалили. Как ви се сториха на тази среща? Знаем, че вие сте наблюдавали онлайн. Ами вижте, това, което се случи, всъщност беше те да продуцират онова, което се каза тук, на кръглата маса в СЕМ. Всъщност, те тук при нас представиха тези точки, които ще предприемат като самоограничение на рекламата. Така че нищо ново не чух на тази среща в парламента. Оттук нататък знаем, че има един законопроект, който отлежава в парламента, на Валери Симеонов. Може би не е лошо да се извади, да се прочете отново, да си го припомнят, да добавят, да го актуализират или пък да предложат нов такъв, но всичко е в техните ръце. И аз много силно се надявам да си свършат работата, и ще продължаваме да ги подсещаме. Г-жо Момчилова, ако се абстрахирате от ролята си на председател на СЕМ, какъв според вас е залогът в цялата история, колко голям е залогът? Ами знаете ли, аз дори няма да се абстрахирам от председателската си позиция, защото това е мнение, което споделят и колегите ми, залогът е бъдещето ни. Знаете ли, тук при нас бяха разказани истории, които са достойни за перото на Достоевски, вярвам, познавате романа му "Играчът на рулетка“. Опустошителна, пак ще повторя, е тази хазартна страст. Децата нямат нашите филтри, те нямат тази опитност да се самоконтролират. Ние сме твърде заети възрастните. Много начини има те чрез телефонните си, чрез електронните устройства, чрез интернет да влизат, да залагат. Да не говорим, че възрастните, самите те, огромен процент от тях, тук неправителствена организация ни сподели наблюдение на процента потърпевши за първи път, това прозвуча. Аз съм изумена как е възможно до този момент ние да не знаем колко а жертвите и какви са щетите, които понасяме като общество. Залогът е огромен. Ние наистина не си даваме сметка какво правим с децата си, какво допускаме да се случва с тях. И каква е формулата, според вас, за финал на нашия разговор? Формулата – ние я показахме. Затова именно аз поканих колегите от италианския медиен регулатор, за да ни разкажат те какво правят, да споделят техния опит, за да ако ни харесва, ако смятаме, че това е челният опит, а те са готови да ни предоставят тяхното ноу-хау. Имам същото обещание и уверение от норвежкия регулатор. Въпрос на воля е оттук нататък. Нямаме оправдания. Не можем да се бавим нито миг повече. |