Кметът Николов: Не лежим на стари лаври, увеличаваме скоростта
С каквито и определения да се утешаваме във Варна, в Бургас не пестят суперлативи. "Бюджет 2012 г. съчетава в себе си не само амбицията Бургас да запази скоростта, с която се развива през последните години, но и да я увеличи, като гарантира стабилното развитие на общината и поемане по пътя на новите перспективи", каза кметът на община Бургас Димитър Николов и по всичко личи, че думите му не са признак на популизъм. "Бургас се превърна в истински град - лидер на България и в синоним на модел за развитие. Философията на бюджет 2012 е не да се осланяме само на постигнатото, а да уловим енергията на този мощен тласък на развитие и да я мултиплицираме в нови успешни проекти за Бургас", заяви Николов.
Че не става дума просто за красиви, е очевадно. В сумата са заложени средства за мащабни инфраструктурни и благоустройствени проекти, но и за дейности, насочени към откриването на нови работни места за хората с увреждания и по-добри условия на живот за децата без родители.
Едва ли има инфраструктурна дейност, която да не е предвидена в южния морски град. Канализация, спортни и детски площадки, ремонти на училищните дворове, 2 нови детски градини и 1 детска ясла, нови обходни пътища и дори възраждане на символи като остров Света Анастасия и мостикът са залегнали в плана. Парите за острова са от европроект и са на стойност 5,5 млн. лв. На една пресконференция кметът на Варна Кирил Йорданов обясни, че упреците към Варна, че не печели пари от ЕС, са неоснователни, защото спечелените проекти били... много. И докато във Варна се събарят стари къщи с историческа стойност, в Бургас общината ремонтира малките стари улички и сгради.
"Култовата сграда на ул. "Батенберг" ще бъде основно ремонтирана и ще се превърне в бизнес инкубатор, любимият централен плаж ще се превърне в модерно и удобно за спорт и почивка място, а тежкият трафик ще бъде изведен от града и историческия център", обяви още бургаският кмет. Въвеждат се нови екологични автобуси. Инициативата "Бургас - велосипедният град" продължава с пълна пара. Започва се с реализацията на проекта за обществен велосипеден транспорт. Въвежда се и системата за обществени велосипеди под наем. А какво да кажем за Варна? Само два са приоритетните обекти за строителство тази година - зала за бадминтон за 1 млн. лв. и довършването на ремонта на ул. "Ген. Колев".
Сравнението би било по-пълно, ако към тези цифри се прибавят и стойностите на данъците и таксите, които плащат варненци спрямо тези в Бургас, но това е тема с продължение.
Двойно по-малко пътници са обслужени м.г. на летище Варна спрямо аеропорта в Бургас, отчетоха от компанията концесионер "Фрапорт Туин Стар еърпорт мениджмънт" АД. 1 181 832 е точният брой на пасажерите, преминали през северното летище, докато на южното са били 2 253 320.
Във Варна не само не се увеличава броят на преминалите пътници, но и намаляват с 3,5%. От мениджмънта на летището отдават спада на факта, че аеропортът беше затворен веднага след активния летен сезон на 15 октомври за основен ремонт на пистата. За сметка на това в Бургас се отбелязва ръст, и то доста сериозен, на преминалите през летището пасажери. М.г. те са били с 18,96% повече спрямо предходната година.
Излитанията и кацанията на аеропорта пък са се увеличили с 21%.
Въпреки по-малкото пасажери във Варна се наблюдава ясно изразена промяна в основните пазари. За първа година челното място в общия брой на обслужените през годината пътници заеха пътуващите от и за Русия - 286 035 души. Техният брой представлява ръст 12% спрямо предходния отчетен период. Така руснаците за първи път изпревариха германците.
Гостите от и до различни направления в Германия, които са били на летище Варна, са 269 481, като нарастването на този пазар е 3%. От пътуващите по международни линии на трето място се нареждат пътниците от и за Полша - 66 584, или 13 % увеличение, спрямо 2010 г.
Макар и по-малък от предходната година, силен остава трафикът по вътрешните линии с обслужени 119 410 пътници.
Нови редовни и чартърни полети до различни градове в Русия, Германия и Полша обогатиха лятното разписание на летището.
Общият ръст на пътниците за двете морски летища м.г. е 10% спрямо 2010 г., а на полетите - 7,3%. Каргото, обслужено от "Фрапорт Туин Стар еърпорт мениджмънт" АД също е нараснало с 5,25%.
Източник: в. Народно дело