По 2 лева на час струва паркирането в седемте общински гаража в Несебър. Цената е за всеки 60 минути от първите четири часа престой. Спирането за цяло денонощие струва 8 лева. Единственият шанс да си намерите колата, е да паркирате на общински или частен паркинг, недоволстват туристите. Причината е, че паяците дебнат по улиците и вдигат автомобилите веднага щом шофьорите ги оставят.
Глобата е 40 лева, като се плащат пари и за престоя на наказателен паркинг.
"Повечето улици в града са еднопосочни, няма къде да се паркира. Туристите трябва да ползват паркингите. Има над 1000 места, в близост до всеки паркинг има указателни табла, които показват свободните и заетите места", коментира зам.-кметът на Несебър Лазар Япаджиев. Той не съобщи колко печели общината от паркиране на година, но обяви, че през това лято имало отлив на паркиращи в гаражите.
Местните хора са измислили друга алтернатива, която предлагат за колите на туристите. Несебърлии с по-големи дворове поемат колите на гостуващите у съседи срещу 6 лева на денонощие. В много от паркингите в курортите местата са с предплатен абонамент за година напред и то предимно от местни жители. Неуспелите да се абонират за дефицитно място в паркинг, ползват за целта улици, тротоари, градинки и дори паркове. Особено наболял е проблемът с паркирането и в Бургас. Най-критично е положението в идеалния център, където никога няма места за паркиране. Дори и платените зони с тарифи левче за час по улица "Фердинандова" и до централната гара са заети 100%. Морският град е буквално задръстен от хиляди автомобили.
Заради строителния бум преди няколко години вече няма и свободни терени, които биха могли да се превърнат в паркинги. Много новопостроени кооперации са проектирани с гаражи, но теса превърнати в търговски помещения.
В Бургас излиза най-солено и неправилното паркиране. Сумата, която плащат нарушителите, варира между 85 и 120 лева. Крайната сметка зависи от това кога собственикът е узнал, че возилото му е вдигнато от "паяк". Гневни шофьори, ужилени от паяците, се опитаха преди няколко години да осъдят общината, но без никакъв успех. Те претендираха, че местните власти са длъжни да осигурят достатъчно регламентирани паркоместа и чак след това да репатрират нарушителите.
В АЛБЕНА. Шофьори превзеха тревните площи
Паркирани автомобили върху тревните площи вече са честа гледка в Албена. Като няма къде, и тревата е вариант, оправдават се шофьорите в курорта.
Курортът е пълен, а летовниците с автомобили са предимно българи и румънци. Те дебнат с часове да се освободи място за паркиране и след като набутат возилото си, не го мърдат до края на престоя си. "Трябваше да изкарам колата си, за да отида до аптеката за лекарства. Веднага мястото ми бе заето и се наложи да паркирам на тревата", обясни плевенчанинът Павлин Михайлов.
Всички улички в комплекса са пълни с паркирани коли на едната част на платното. Това пък води често до сблъсъци с откритите влакчета, които возят туристи и са трудни за маневриране. Само преди няколко дни автомобил с румънска регистрация бил помлян при маневра на влакче в горната зона на курорта.
Фраш от автомобили около плажовете
За да намериш място за паркиране на колата си край плажа, трябва да вземеш отпуска, да разполагаш с пълен резервоар гориво, здрави нерви и истински късмет, жалват се варненци. Същата е и ситуацията с паркирането в Златни пясъци, който е строен по правилата за организирани туристи. В курорта място за паркиране има само на входа до ваканционния клуб Ривиера. Паркоместата около хотелите пък са само за персонала и за VIP гостите.
На риск може да се паркира по алеите, тъй като в курортите край Варна работят паяци. По-лесно е паркирането в курорта Свети Константин и Елена, защото не е презастроен и не се пука по шевовете от коли.
На Централния и Южния варненски плаж е невъзможно да се отиде с кола. И ако на Южния има някаква надежда за място на личния автомобил за ранобудните, плажуващите на Централния няма къде да спират. Ограничени са и местата северните плажове във Варна, макар че са предвидени малки паркинги в оширения на крайбрежната алея. В почивните дни обаче паркоместата са заети от сутрин до късна вечер, тъй като често плажуващите продължават с вечери и купони по крайбрежните заведения. Заради многото места за паркиране Аспаруховският плаж се радва на все повече почитатели. Освен дългата и широка пясъчна ивица алеята над плажа поема в няколко реда колите на половин Североизточна България, която се изсипва за плаж през уикендите.
1400 лева печалба на ден в Созопол
"Печалбата на паркингите в центъра на Созопол не пада под 1400 лева на ден. Средно най-забутаният паркинг изкарва 750 лева на ден, а оборотът за три дни е към 2500 лева", разказа пред "Монитор" охранителят на един от деветте платени гаража в Созопол. Въпреки сериозните приходи момчетата, късащи билетчетата, не получават повече от 500 лева на месец. "Няма начин да скриеш доход или да откраднеш, защото шефът ще те пребие", казват работниците.
Заради сериозния проблем с паркоместата хората са се принудили да блокират тротоарите и всяка свободна педя по улиците с 10-литрови туби с вода. Въпреки че движението на автомобили в Стария град на Созопол е разрешено, на практика там паркирането е невъзможно заради тесните улици, по които разминаването на две коли е немислимо .
"Тук минават бусове, които зареждат магазините и хотелите. По-добре си преместете колата на платения паркинг, за да не мине някой и да ви я одраска или да ви откърти огледалото", предупреждават местните полицаи всеки от летовниците.
До платените паркинги пък се стига по тесните павирани улици на Стария град, като водачите се разминават на сантиметри от пешеходците. "Имаме няколко случая, при които коли минават буквално през пръстите на туристи", разказа продавач на сувенири, чийто магазин се намира на една от тесните улици. Доста често дори на платените паркинги в курорта няма места. Там цената за един час престой е между 2 и 3 лева, а нощуването на автомобила струва 6 лева. Същите са тарифите и по паркингите край плажа. Престоят на колите по главните улици пък е забранен със знаци, като през половин час паякът вдига нарушители.
"Има случаи, при които паркинг е предоставен за ползване от дадена община за 30 години срещу сумата от 30 000 лева. Естествено, човекът, който е помогнал за сделката, получава комисиона на ръка", разказват местните. Те твърдят, че друга част от паркингите се контролира от наследници на групировката ВИС.
"Паркингите са направени на места, които в миналото са купувани за строеж на хотели. Предприемачът обаче или е бил застрелян, или кризата го е отказала да строи и решава, че ще пуска коли срещу 3 лева на час, обясняват хората в Созопол. Според тях печалбата от паркинги е по-добра от строеж на цял хотел, тъй като не се изискват почти никакви инвестиции освен намиране на място.
Източник: в. "Монитор"