Факт е, обаче, че системата ол инклузив набира все по-голяма популярност в България. Туристите отиват в избрания от тях хотел /комплекс/ и не се грижат за нищо повече. Но какво коства това на хотелиерите и на собствениците на атракциони в близост до места за настаняване, предлагащи ол инклузив, както и на общините?
Според едно изследване за рисковете пред глобалния туризъм на доц. д-р Таня Парушева от Университета за национално и световно стопанство ол инклузивът е пазар, който ще расте, тъй като големите туроператори отдават сериозни привилегии на затворените комплекси, предлагащи на туристите храна, напитки и забавления в изобилие. Изчислено е, че в глобален план хотелите, прилагащи системата, печелят с малко над 80% повече на стая от другите места за настаняване. Местните жители, обаче, остават встрани от печалбите, а в САЩ, например, положителният ефект за другите места за настаняване е с долар по-малък в сравнение с този за хотелите, прегърнали системата ол инклузив. В изследването дори е отправено предупреждение, че за държавите, в които туризмът формира голяма част от Брутния вътрешен продукт /БВП/, курортите, залагащи на ол инклузив, могат да се превърнат в неизчерпаем източник на загуби.
Според Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма, хотелите, предлагащи ол инклузив, у нас не са много, но са концентрирани на определени места. Той даде пример с Албена, където предлаганите пакети ол инклузив са масови, а по други наши морски курорти и населени места цифрата на хотелите, работещи по системата, е дори под 25%.
Румен Драганов обясни, че в Гърция и Турция, както и други страни, в които има отделно министерство с ресор туризъм, се следят приходите и ползите за отделните региони. В тези държави водещи са печалбите за местните икономики, допълни той. И в двете страни се забелязва, че ол инклузивът като система в хотелите намалява прихода за местните икономики - т. е., тогава, когато туристите получават изцяло храна и напитки в хотела и независимо от големия брой гости, от това губят местните икономики. А смисълът на туризма в световен мащаб е от него да се създават нови работни места, да има икономически приход за регионите, коментира Драганов.
Според него в България все още сме далеч от този начин на мислене. И кметовете на общините, и централното управление не виждат в туризма икономическите ползи от гледна точка на това, че няма никакви данни и не се следи какви са приходите за местните икономики, заяви Драганов. Ако погледнете стратегиите за развитие на туризма и стратегиите за развитие на общините, които бяха изработени със средства на Европейския съюз - в тях липсва изобщо българският турист като такъв, а от друга страна - няма яснота в нито една от общините за икономическите изгоди от приходите, заключи той.
Източник: Дарик