© Burgas24.bg | | Едва 5 от 141 хотелиери в източната зона на комплекса мислят и действат професионално, каза Малина Стратиева, изпълнителен директор на „Слънчев бряг" АД- Госпожо Стратиева, казахте на кръглата маса, организирана от Съюза на собствениците преди десетина дни, че повече от шест месеца сте дали становище за разрешаването на проблема около собствеността на инфраструктурата в Слънчев бряг. Защо до днес обаче държавата не излезе с конкретен отговор? Защо мълчеше и чак сега започват атаките срещу Вашето управление?
- Трудно ми е да кажа. Аз не съм част от този екип, който трябва да излезе с конкретен отговор по повод нашето становище. Предполагам само, тъй като предложението ни за запазване на държавността в управлението на инфраструктурата в курорта касае както бизнеса, така и общата визия на туризма, явно не се приема. То очевидно не е в интерес на определени хора от властта. Те сериозно се борят за преминаването на алеите, тротоарите, към община Несебър. Тази стъпка обаче би била пагубна за развитието на туризма като цяло. Преди време на общото събрание и ние взехме подобно решение, не крия. Но тогава вариантите бяха или частен собственик, или общината да стопанисват инфраструктурата. От двете злини тогава избрахме по-малката. Затова и сега твърдя, че единствено държавното управление на курорта е най-удачното. Но явно ние, настоящият борд, не отговаряме на търсенето на местните власти, които са определящи при политиката в региона. След като се получи въпросното писмо за смяната на настоящия борд, имаше изказвания от кмета на Несебър Николай Димитров след кръглата маса, че инфраструктурата няма да премине безвъзмездно към общината. Според мен това означава, че след като има един нов борд под егидата на общината, вече се говори реално за купувач. Преди време същият кмет Димитров коментираше неколкократно, че не иска да източва общинския бюджет за алеи и градинки, а какво се получава... В крайна сметка той пак ще го източи. Този нов борд , който ще получи 15 или 40 милиона в зависимост дали в активите е включена ВиК мрежата при евентуалната сделка, ще ги изразходва в зависимост от желанието на общината и Общинския съвет. И това според мен е подготовка за следващи избори. В крайна сметка досега всички пари, които постъпиха от приватизацията, ние ги вложихме в инфраструктурата и в съвсем малка част от други обекти, които обслужват западната зона. Сега ще се получи обратното. Николай Димитров вече се чувства собственик на инфраструктурата. Централно пътно платно, което пресича двете зони, все още е в активите на „Слънчев бряг" АД. Въпреки това кметът на Несебър в момента е разпоредил да се прави ремонт. Само допреди месеци той твърдеше, че няма да вложи и стотинка там. Как ще оправдае тези средства?! Сценарият е един, според мен. Този нов борд безапелационно ще му предаде парите за кърпенето на дупките. Досега бяха закърпени основните дупки от общината и в момента вторично се полага асфалт. Има слухове, казвам слухове, че определени хора са превели вече парите на общината, а средствата ще се фактурират през управлението на следващия борд след 4 май.
- По време на кръглата маса господин Веселин Налбантов гръмко заяви, че 450 временни обекта са незаконни. Не се ангажира обаче да посочи кои са точно те. Какво е вашето мнение, защо всяко лято се вдига шум около тези бараки, които загрозяват комплекса, но в крайна сметка остават.
- Всички хотелиери отдават тъй наречените временни постройки. Няма собственик в комплекса, който да не е направил павилиони. Е, с малки изключения... В същото време „Слънчев бряг" АД няма направени такива постройки. Браките са на територията на хотелиерите. Повечето от търговските обекти обаче излизат и на тротоара. Друг е въпросът, че тези незаконни постройки, за които сега се прави комисия, се появяват от 20 май до 15 юни. Тогава обаче никой вече не прави комисия. Ние тръгваме с полицаите, предупреждаваме ги да си прибират стоките от тротоарите. Опитвали сме да пишем актове, вкарвали сме ги в съда, водели сме дела. Нека да подчертая, незаконни е много силно казано. Според мен всички са законни, имат разрешение от община Несебър. Друг е въпросът къде се намират. Някои имат документи за 2 метра, но ползват 50. Други хотелиери имат разрешение за три павилиона, но са направени 5. Всичко е много относително. Самият господин Налбантов има една бетонова сграда на два етажа, която е в парцел, предназначен за парк. Доколко тази постройка е законна, аз не мога да кажа. Не съм видяла документите. Но тя е изградена по член 56, тъй като е в озеленителен парцел. Този парцел е продаден от „Слънчев бряг" АД с предназначение за озеленяване. Естествено, може да се промени съответният ПУП. Фактът е, че паркът е преобразуван на търговска площ. Ето един друг хотелиер - Климент Цеков. Неговите постройки са изцяло в собствения му парцел, но самите им навеси излизат на тротоара. Там се изкарва също стока. Така е и с Благой Василев. Срещу него пък роптае най-много господин Налбантов.
В много от случаите като има проверка, се прибират щендерите под сенника и после пак се изкарват. Още по-парадоксално е, че търговците стоят на шосето. Очевадно е, че това е шосе, не е в техния магазин, нито пък тротоарът е техен. Виждала съм в градинките до пешеходна алея да се охлаждат дините на продавачите от оросителната система.
-Как си обяснявате тогава факта, че всяка година се вдига шум около тези постройки, хотелиерите ангажират представители на министерства, ДНСК, областен управител, кметове, след като разрешението на проблема е единствено в техни ръце.
-Ами как, много лесно. Всеки се води от собствените интереси . Примерно на Веселин Налбантов му пречи Благой Василев, защото вдигал шум. На другия пък му пречи друго.
-Защо тогава е този Съюз на собствениците. Защо е създадена подобна организация, като членовете в нея ще се избият в един момент...
-Идеята на Съюза на собствениците беше съвсем различна. За осъществяването й „Слънчев бряг" АД много активно се включи. Години наред пропускателният режим се осъществяваше с тяхно съдействие. Те определяха бройката на пропуските. Имахме едно споразумение, според което по 150 000 лева от пропускавтелния режим, се отпускаха на собствениците за участие в рекламни кампании. В крайна сметка дойде моментът, в който всеки започна да дърпа чергата към себе си. Показателно е как Елена Иванова каза, че минала през целия комплекс и видяла много дупки... Инфраструктурата е в много по-добро състояние от тази в цялата страна. Има наистина две огромни ями от пропадане на канализацията. Това обаче не е защото е направена некачествено. Станало е най-вероятно при свързването на хотелите към нея. Този Съюз на собствениците, най-вече управителният съвет, е този, който има някакви апетити в посока лични интереси. Никой от тях не гледа на общия продукт. Това е всякаква липса на професионализъм. Те не могат да прогледнат, че влагат средства в изграждането на петзвездни хотели в страна , която е еднозвездна.
- Какво е Вашето мнение за скандалите с пропускателния режим и шума на заведенията?
- В Слънчев бряг основно се обслужват чартърни туристи. Автотуристите са малък сегмент. Даже и без бариери вече, те пак са малко на брой. Самият факт, че това беше доводът да се махнат бариерите, отново казвам, че липсва професионализъм. За десета година давам мнения по отношение на временните обекти. Защо трябва да се занимават институции, които нямат нищо общо с този проблем. Като не искате да има такива, недейте и да изисквате и разрешителни от общината. Получава се ситуацията - аз да имам, но комшията да няма. Вторият изтъркан проблем е около шума на заведенията. Първо самата постановка, че е шумно в комплекса и това е лошо, буди недоразумение. Това е курорт, не е почивна станция или санаториум. Парадоксално е, че този шум е от заведенията, които самите хотелиери дават под наем. Другите заведения са по плажа. Концесионери обаче са собствениците на хотели на първа линия.
Следващият е проблемът с паяците.... При положение , че има 8 паркинга на АД-то, колите се паркират на улиците, как да се разреши проблемът. Оказва се , че ние вдигаме колите на собствениците и на обслужващия персонал. Имаме дело, заведено срещу мениджър на Елена Иванова за това, че сме му вдигнали колата. Загуби го момчето, беше ясно. Хотелиерите обещават на клиентите паркинги, но се оказва, че са платени. Никой обаче не сключва договори за тези паркинги. Казва се „спри тука и ще се оправим". Как!? Обслужването ни е като нас самите.
-Колко са вече обектите в зона Изток?
- В източната зона са 201 обекта, от които 141 са хотелски комплекси. Другите са 4 базара и заведения.
- Колко от тези 141 хотелиери разбират от работата си според вас?
- Не повече от пет.
-Как виждате развитието на курорта? Ще има ли окрупняване на бизнеса?
-Играчи на дребно винаги ще има. Комплексът е прекалено голям. Въпросът е те да не са фактор както е в момента. Все си мисля, че докато страната ни е от играчи на дребно, туризмът ни не може да е по-различен. Надявам се до три години тази ситуация да се промени. В момента сме жертви на кризата. Повечето хотелиери попаднаха в бранша в пиковия период, видяха само най-хубавото. Сега, когато нещата никак не са розови, някои от тях няма да издържат. До три години със сигурност няма да се почувства подобрение по отношение на туристопотока. Точно през тези три години браншът ще се изчисти от случайно попадналите. Чак тогава това окрупняване, за което всички си мечтаем, може да стане факт.
- Загубихме вече много пазари. Англичаните са все по-малко. Скандинавци няма. Какво е Вашето мнение?
-Английският не сме го загубили. Скандинавският го загубихме с множество действия, които се увенчаха с убийството в Несебър. Друг е въпросът, че някои собственици си затварят хотела в 22 часа. Ходили им пияни всяка вечер.... Как така ще се затваря хотел?! Както казах, Слънчев бряг не е санаториум. Но това е нормалното разсъждение на 99% от собствениците на хотели в цяла България. Те не могат да разберат, че туристът не е гост, той е контрагент.
-Доколко Слънчев бряг Запад пречи на развитието на източната зона?
-Много. Първото там липсва всякаква инфраструктура. Зона Запад е един генгер. Там обаче са изградени много луксозни сгради, но се продават на безумно ниски цени под названието Слънчев бряг. Каквото и да направим в положителна насока, тези ваканционни комплекси рушат продукта като цяло. Говоря за луксозни апартементи , които вървят по 2-3 евро. Това ако не е дъмпинг...
- Хотелиерите открай време отказаха да заплащат такса инфраструктура на АД-то. Какво ще се случва занапред и какъв е развоят на делата, които сте завели?
-Ние печелим делата. Сега ще заведем още поне 200 нови за това, че хотелиерите не са плащали през 2008 година и съответно 2009 г. парите по договорите.
- Мислите ли, че с приемането на новия борд тези дела ще бъдат прекратени?
-Естествено, че ще бъдат прекратени. Но ако аз не ги заведа, новият борд ще ме обвини в безстопанственост. Самият факт, че делото с изпълнителния лист на името на Елена Иванова е от 2005 година, какво да говорим. Най-големият радетел на дюните Мишинов има изпълнителен лист за 70 000 долара.
- Обвиниха Ви и за мостиците в Слънчев бряг? Сделката по бракуването им се разследва, в същото време тези пирсове все още съществуват. По тях се разхождат туристи, въпреки говоренето колко са опасни. Защо се получава така?
-Натискът беше да предадем мостиците на рибарите. Преди време се опитах да обясня на господин Димитър Бойчев, че риба в Слънев бряг не се лови. Т.е нямаме нужда от рибари. Защо трябва да им даваме тогава тези мостици. Искът отново беше „Слънчев бряг" АД безвъзмездно да ги предаде на община Несебър. От години насам обаче водим кореспонденция с Пристанищна администрация. Според новия закон всички тези мостици са незаконни. Обаче само нашите са държавни. Имахме редица предписания от институциите. Дадохме ги преди под наем на концесионерите, за да ги стопанисват. Започнаха обаче да валят писма как те са незаконни и как трябва да се съборят. Ние проведохме и кореспонденция с Министерството на транспорта с единствената цел да ги узаконим. Но миналата година за пореден път становището беше, че това е невъзможно. Трябвало да има промяна на закона. Беше ни ясно, че закон не се променя за месец-два и затова предприехме стъпката по бракуване. Наемателят не можеше да ги поддържа. Продадохме ги като скрап. След което новите собственици не ги демонтираха. Те се опитаха да си узаконят дейността. Идеята днес е да ги върнем отново и да ги дадем на общината. На практика обаче няма мостиците по документи. Изпратила съм от месеци всички документи до отговорните институции, че са бракувани. Защо не е осъществен тогава контрол? Те вече не са в активите на АД-то. Никой не наказва тези, които не са ги демонтирали. Атаките са срещу мен и борда. Защо?!
Източник: factor-bs.com |