© Burgas24.bg | | Хотели с пакет "ол инклузив" предлагат водката на себестойност 15 стотинки, толкова излизали на собственика 100 грама от концентрата. Тогава цената на бутилка българска водка излиза около 1 лев. За 100 грама в нощните дискотеки се плаща по 4 лева. Ако цената е такава, безспорно е, че алкохолът е от нелегален цех."Знам, че всяка нощ се изпиват около 200 хиляди бутилки водка и няколкостотин бутилки бира. По мои изчисления това прави общо около 200 милиона шишета с водка и няколкостотин милиона с бира за сезон. Това означава още, че няколко български завода работят може би на три смени, за да задоволят само Слънчев бряг, работниците получават заплати и осигуровки, а държавата - данъци и акцизи", каза пред медии наскоро Божидар Димитров.
Както хаотично се разрасна Слънчев бряг през последните години, така бързо смени и туристическата аудитория. След почиващите безразборно организирани групи при тоталитаризма стана възможна семейната почивка, а буквално допреди няколко години по заведенията се виждаха двойки пенсионери, които си деляха по една бира. В хотелите край морето групи на преклонна възраст от социални домове в Европа не създаваха проблеми, защото си пият редовно хапчетата, а биологичният им часовник е настроен на вечерен час. "Балконинг" е най-модерното забавление, което не е във властта на туроператорите. Измислица е на младежите - кулминацията на алкохолните фиести, когато пияни и напушени с дрога момчета и момичета започват да скачат един по един от терасите на високите етажи директно в басейна на хотела. Адреналинът е голям, ако младежите оцелеят след това екстремно и лудо преживяване.Хотелиерите не могат да се намесят, като осигурят настаняване на младите туристи само на първите етажи, тъй като хотелите са пълни предимно с такива туристи (семействата са основно в апартаментните комплекси). Те не смеят и да наложат глоби, защото ще загубят клиентела. Ако не могат да намерят начин да се противопоставят на новата опасна тръпка, трябва поне да гледат басейните да са винаги пълни с вода...
Туроператорите нямат друг избор освен да налагат имиджа на най-големия черноморски курорт като евтина парти дестинация, подходяща за младежки групи, които тук намират точно това, което търсят...
В това отношение браншът е раздвоен. Хотелиерите ги обвиняват, че предлагат комплекса не като туристически, а като увеселителен.
Това, в което са единодушни всички, е, че младежите са търсени клиенти, тъй като смело изхарчват това, с което разполагат. От друга страна - да, шумни са, създават проблеми на останалите гости, злоупотребяват с алкохола и в нетрезво състояние стават неконтролируеми, но пък са доволни като туристи и догодина ще дойдат пак.
Алкохолният туризъм според ръководителите на комплекса и туроператорите е понятие, съчинено от журналистите. В случая ставало въпрос за модерни понятия и за туристически мероприятия като bar crowl от английски - (влачене по баровете). Става въпрос за организирана нощна обиколка на заведения, при която големи групи хора се придвижват от бар в бар с помощта на аниматори. Миналия сезон са се събирали по 300-400 души в група, но тогава са наистина неконтролируеми. Затова от този сезон държавното дружество, управляващо курорта, е въвело строги правила: групите да не са по-големи от 195 човека, да започват запоя в закрито и да завършват в закрито помещение и да спрат да пият в полунощ. Освен това организаторите да са само лицензирани туроператори и да съобщават предварително маршрута, по който ще се движат групите, за да може да има контрол и от полицията.
Два месеца след налагане на мерките се наложи отново да се вземат нови такива. Туроператори и хотелиери се събраха преди дни, за да се опитат да намерят по-категорични решения. Една част от хотелиерите, където се пие "ол инклузив" до 23 часа, не са доволни, че туристите им си допиват навън. Те не организират новите турове, не печелят от тях и не искат да поемат отговорност за случаи, когато туристи падат от тераси на хотелите.
Други са още по-категорични: "Тези турове лепнаха на Слънчев бряг етикета на място за алкохолен туризъм. Трябва да се забранят, както е в Турция", заяви Елена Иванова, която освен хотелиер е председател на управителния съвет на Съюза на собствениците в курорта.
"Нелегитимни и незаконни" нарече туровете bar crowl хотелиерът Георги Николчев, тъй като никой не следи за възрастта на участниците в тези групи и за това, че на непълнолетни се продава алкохол.
"За туровете има търсене, клиентите ги искат, ако ние им ги откажем, ще си намерят друг туроператор", заяви Светла Панайотова от "Елит тур", представител на немския туроператор "Томас Кук".
Прибираме се от Слънчев бряг след полунощ, алеите са пълни с още по-превъзбудени млади хора. Доста видимо пияни изглеждат под 18 години. Някои неорганизирани или изпаднали от групите не могат да се приберат, защото не помнят името на хотела си.
Полицията не може да ги провери, защото паспортите им са в хотелите. А таксиджиите не могат да ги извозят директно, защото Слънчев бряг не е селище с улици, а курортен комплекс с хаотично планиране и на една част от новите хотели имената се дублират. Тогава разнасянето на нетрезвите туристи по хотелите с такси се превръща в едно безумно обикаляне, което после им излиза солено.
Липсата на адреси е проблем и на Спешна помощ, която всяка нощ прибира изпаднали и пострадали. За повечето участници в алкохолните турове, както и да ги наричат туроператорите, май това е единственото спасение - Спешна помощ, тъй като здравните застраховки не покриват лечението на алкохолна кома.
Източник: в. "Монитор" |