"България има голям потенциал да развива добър и интелигентен, а не примитивен туризъм. Ние сме доказателството за това как малък туроператор може да постигне резултат, удовлетворяващ и двете страни. Нужно е само да се спре сегашната тенденция на презастрояване и търсене на посредствени туристи. Българите трябва да узреят за съзнанието, че истинският туризъм е дългосрочен, той не се прави за бързи и лесни печалби на всяка цена, а е устойчиво икономическо перо за поколения напред". Това заяви г-н Ото Шпел - управител на австрийската туроператорска фирма "Сениорен Райзен". Той изрази задоволството си от прекрасното сътрудничество с българския партньор "Дестинейшън Туристик Сървисис" и за пореден път подчерта, че възрастните австрийци, почивали в Слънчев бряг през двете години на проекта, са живата реклама за изграждане позитивна нагласа към България в Австрия.
"Основният проблем е лошата представа за страната ви в момента, като евтина и нискокласна дестинация. Имаме обаче много идеи за България. Туризмът е въпрос на генерации - да се привличат правилните гости и това да продължава и след десет, и след петдесет години. Интелигентният туризъм изисква да е доволна и пристигащата, и приемащата страна. От България се иска институциите, от които зависи развитието на туризма да осъзнаят, че е нужен баланс между сграден фонд и природа. Нашите туристи са хора от висока класа и те особено ценят природните красоти на една дестинация. Особено много им харесват допълнителните екскурзии в Странджа планина. Тези прекрасни запазени места се продават най-силно.", каза още Ото Шпел.
С изявлението си австрийският туристически специалист сложи ясна черта за това как и в каква насока развитието на българският туризъм има бъдеще. За съжаление липсата до сега на единна държавна стратегия, даде възможност за редица негативни тенденции и загуба на природни ресурси, които са основният капитал във всяка една туристическа индустрия.
Близо 14 хиляди са австрийските пенсионери, които станаха своеобразни посланици на България в Европа, след престоя си в Слънчев бряг. Всички те са изключително впечатлени от условията, които са им предоставени тук, от специално подготвените за тях програми, както и от отношението, проявявано от домакините и ръководството на комплекса. Крайният оборот от почивката им е близо 10 млн. лева, а рекламата на България, направена в Австрия чрез медиите се равнява на около 1.5 млн. лева.
Голямото предизвикателство пред България като конкурент на Италия - страна с традиции в сериозния туризъм изтъкна и председателят на Федералния съвет на Република Австрия г-н Райнхард Тод. Той не скри вълнението си от сътрудничеството на Съюза на австрийските пенсионери с музикалното училище в Котел, което прераства в пълноценно приятелство с перспектива за бъдеще. Пенсионерите от Австрия поеха своеобразно шефство над училището за млади таланти по Българско народно творчество. С доброволно дарени средства от почиващите у нас австрийци бяха изцяло подовени, ремонтирани и обзаведени двете крила на училищното общежитие. Актът бе приветстван лично от Министъра на културата Петър Стоянович.
Райнхард Тод похвали и организацията на летище Бургас. "Никъде в Европа обработката не става толкова бързо, както тук", сподели той и допълни, че е дълбоко впечатлен и от непрекъснатото повишаване на нивото на туристическите услуги като цяло.
Директорът на НУФИ "Филип Кутев" г-жа Мария Градешлиева благодари за протегнатата ръка и оказаната помощ. Тя увери, че десетте подарени от австрийски музиканти инструменти вече са в ръцете на учениците, духовият оркестър е сформиран и ще започне да доставя радост с изпълненията си от следващата учебна година.
Пролетните срещи на австрийските пенсионери в България приключиха. По същата програма те могат да дойдат отново тук едва след 6 години. "Кумулативният ефект обаче е траен и резултатите за повдигане имиджа на България са налице", обобщи Калин Сутев, директор на българския партньор "Дестинейшън Туристик Сървисис". Доказателство за високата оценка на почиващите австрийци у нас е посещението на делегации от Испания и Гърция, които ще бъдат техни домакини през 2015 и 2016 година, за да почерпят опит какво и как трябва да се прави.