© Burgas24.bg | | "Няма туристи и това е. Цял ден съм тук, а още никой не е дошъл." Така ни посреща възрастна жена, която стои с картонена табела "Квартири" на автогарата в с. Черноморец. По думите й през други години в края на юни вече има много почиващи. "Сега е пусто, не знам как ще изкараме лятото", казва тя и клати огорчено глава. Кратка разходка в центъра на селото доказва думите на жената. Заведенията и магазините са отворени, но в тях няма почти никой. По плажа туристите са по-скоро изключение. "Сега е краят на юни, а като се огледаш наоколо, все едно е началото на май", коментира Ангел, който е барман в едно от кафетата в курорта.
Село Черноморец никога не е привличало кой знае колко курортисти, но почти цялото население в него се изхранва с туризъм. "Тук има над 1100 къщи, повечето от които дават стаи под наем за лятото", казва кметът Добри Добрев. Отделно от това голяма част от хората са заети по строителни обекти, в магазини, в заведения. Някои от тях пътуват всеки ден до Созопол, който е на около 7 км, където работят в хотелите през летния сезон. Част от работниците в Созопол пък се настаняват в Черноморец, защото цените на квартирите са по-ниски. Тази година обаче е различна за всички.
Формалният старт на летния сезон
Въпреки че официално летният сезон в Черноморец беше открит на 11 юни, на практика той все още не е започнал. "В момента почти няма туристи, от година на година нещата стават все по-зле", коментира Константин Георгиев, който е управител на бюро за настаняване в курорта. По думите му не се продават нито квартирите, нито билетите на автобусите. "Ако останете вечерта, ще видите, че по заведенията една певица пее на две маси", описва образно какво се случва Христо Желев, който отдава къщата си под наем за лятото. Според друг собственик на частни квартири - Александър Костадинов, едва в края на юли може би ще има някакво раздвижване. "Курортът е празен заради кризата и изборите по никое време", смята кметът Добри Добрев. Според него туристите може да се очакват едва след 15 юли. Подобни прогнози обаче очертават изключително опасна тенденция - на практика силният туристически сезон ще бъде около 30-40 дни.
Периферният туристически пазар
"В Черноморец започват да идват туристи, когато Созопол се напълни." Така обяснява особеностите на местния туризъм Александър Костадинов. По думите му в момента ситуацията е трудна. Факт е, че сезонът е слаб и в Созопол, Приморско и другите селища по Южното Черноморие. Това неминуемо ще окаже влияние върху "периферните пазари" като Черноморец, които разчитат да привличат туристи от по-големите курорти. Места като селцето обикновено са търсени и от хора, ориентирани към ниските цени. В преобладаваща си част туристите в тях са семейства от вътрешността на страната, отделили сравнително малък бюджет за почивката си. През тази година обаче има сериозна опасност точно тези хора в голямата си част да се лишат от лятната ваканция на морето заради кризата, която доведе до безработица и намаление на заплатите в много предприятия. Освен това по-големите курорти започват постепенно да намаляват цените, заради което ще привлекат и част от бюджетните туристи, които досега са почивали в малките селища като Черноморец. "В момента квартирите тук вървят между 10 и 30 лв.", съобщи Константин Георгиев. За сравнение, в най-близкия град Созопол може да се намерят стаи в центъра за около 20-25 лв. на легло. Толкова вървят и тези в Приморско, а в Китен се дават легла по къщите и за 15 лв.
Според собствениците на квартири в Черноморец в момента туристите гледат изключително и само цената. "Случвало се е да идва компания, която да ми казва :"Ще наемем стаята, ако ни я дадете за 5 лв на ден", обяснява Христо Желев и допълва: "Това е немислимо, защото толкова струва чадър на плажа." Тезата за "пазарлъка" се потвърждава и от други наемодатели на квартири, които вече придобили "навика да предлагат малко по-висока цена в началото на разговора".
Липсата на собствен продукт
Проблемът на места като Черноморец е липсата на собствен туристически продукт, който да изгражда лоялност. Сега те разчитат на развитието на по-големите курорти наоколо, заради което и губят в случаите, когато сезонът се окаже слаб. "Ние никога не можем да достигнем цените, които предлагат някои други курортни села и градове във вътрешността на страната", признава Христо Желев, визирайки липсата на специфичен продукт, който да привлича туристите. Според експерти, участвали на европейската конференция по туризъм в Чехия преди три седмици, малките курорти трябва да намерят собствена ниша, в която да се развиват. "Добър пример в това отношение са някои села в Гърция, които се възползват от близостта си до големи храмове и светилища, за да развиват религиозен туризъм", коментира тогава експертът към Световната туристическа организация Нил Рейдън.
Увеличават се туристите в къмпингите
Къмпингите, които остават един от най-евтините варианти за почивка, отчитат известен ръст в броя на туристите от началото на това лято. По данни на компанията "Хелио тур С", която стопанисва "Каваци" и "Градина" край Созопол, през юни има около 20% ръст в броя на летуващите. "Увеличава се и средният престой на туристите - от 4.72 на 4.82 дни", съобщи директорът на къмпингите Жеко Калъчев. Леко увеличение отчитат и от останалите къмпинги в района. Цената за поставяне на палатка по Южното Черноморие е около 5 лв., толкова е и таксата за паркинг и престой на един турист на ден. Цените за поставяне на каравана са между 20 и 25 лв. на ден.
В повечето къмпинги има и бунгала, нощувката в които струва между 7 и 15 лв. в зависимост от сезона и големината на бунгалото.
Според последното проучване на "Евромонитор" къмпингите в цяла Европа ще спечелят от финансовата криза, тъй като са евтин вариант за почивка. Франция вече обяви 5% увеличение на летуващите в къмпингите, а Гърция отчита ръст от около 11%. Поставянето на палатка в някои от къмпингите на Халкидики е 3-4 евро на ден, а таксата за паркинг - 2 евро. Туристите могат да се възползват от шатри с маси, хладилници, безжичен интернет.
Източник: в. "Дневник" |