Заместник кметът по търговията и туризма на Несебър господин Лазар Япанджиев говори за всичко, свързано с предстоящите през 2009 година борси, в които Община Несебър ще вземе участие, както и за отминалото изложение "Матка" в Хелзинки:
- Здравейте г-н Япаджиев. Преди няколко дни Вие се върнахте от първата борса на която община Несебър взима участие за 2009г. Предстоят още няколко такива. На първо място бихте ли пояснили, защо община Несебър участва в борси? - Още със сформирането на екипа на кмета на Община Несебър г-н Николай Димитров, ние си поставихме за задача да участваме активно в туристически изложения, анализирайки обстоятелствата, че всеки изминал сезон е по-слаб от предишния и има отлив на туристи и най-вече на туристи от скандинавския район. - Тези туристически изложения са свързани с много разходи. Кой поема тези разходи? - Да. Всяко едно изложение е скъпо и не е желателно и уместно да се утежнява бюджета на общината. Във връзка с това отдел „Управление и проекти по еврофондове", са подготвили една програма, която ще стартира февруари месец и която на 100% ще покрие всички разходи свързани с нашите участия на всички борси. Мисля, че ще успеем да защитим този проект, който е твърде амбициозен и който е от голяма полза за община Несебър.
- Работните групи, които заминават на борсите, само от отдел „Търговия и туризъм" ли са? - Не. Тъй като борсите са много и някои от тях се препокриват и не е възможно един екип да бъде на две места, решихме да сформираме няколко екипа. За тази цел сме привлекли почти всички отдели от община Несебър. Например в Москва ще заминат моите колеги Янаки Стоянов /заместник кмет „Общински ред, спорт и младежки дейности"/ и Виктор Борисов /заместник кмет „Правно обслужване и общинска собственост"/, в Германия ще замине Георги Манолов /заместник кмет „Управление и проекти по еврофондове"/. Не е по силите на отдел „Търговия и туризъм" да се покрият всички тези мероприятия. В момента отдел „Туризъм и туристическа реклама", подготвят сезона, отдел „Търговия" пък подготвят схеми за търговия на открито за новия летен сезон. Затова решихме да привлечем колеги от други отдели.
- Разкажете ни малко повече за изложението „Matka", което посетихте в гр. Хелзинки - Финландия? - Една борса като „МАТКА" е най-сериозното туристическо мероприятие, най-впечатляващо и най-важно в страните от Скандинавия и Прибалтика. Там е мястото където община Несебър и партньорите от нейния ранг могат да си сверят часовника и да видим къде се намираме ние. За нас тази борса беше нова, за първи път се явяваме на нея. По данни на организаторите, над 61 000 души са посетили изложението. Първите два дни то беше само за професионалисти а третия, четвъртия и петия ден, бяха и за масовата публика.
- А колко души посетиха щанда на община Несебър? - Над 1 500 души посетиха щанда на община Несебър. Всеки един от тях беше обслужен и получи рекламни материали и необходимата информация от която се интересува. Щанда посетиха посланика, консула и служители на българското посолство и всички приветстваха идеята, община Несебър да участва на това важно събитие.
- Нов ли е финландският пазар за Вас? - Финландският пазар не е нов за нас, дори бих казал че е с традиции. Като изключим отлива в последните години, причините за което може би са комплексни и не можем да ги коментираме сега, името Несебър, името Слънчев бряг беше признато.
- Разкажете ни малко повече за другите туристически изложения за 2009г., на които община Несебър предстои да вземе участие? - Другите изложения, които сме замислили също са едни от най-важните във връзка с туризма. Те ще се проведат в Москва /изключително голяма и важна борса/, в Берлин, в Белград, в Киев, в Прага и в София. Във връзка с нарасналия интерес от страна на туристите от северната ни съседка - Румъния, ние сме планирали да участваме и на предстоящата борса в Букурещ. Това са страните в които ние трябва да хвърлим усилия и да участваме в техните туристически изложения, като рекламираме широко продукта Несебър.
- Във връзка с последното, което казахте бихте ли пояснили какво точно се рекламира на тези борси? - На тези борси ние не рекламираме в частност хотели или ресторанти, ние широко рекламираме община Несебър като продукт, с нейната богата история и култура и с нейните големи възможности да посреща чужди туристи. И най-важното е, че това не са само възможности, а и опит, защото сме го правили и се надяваме да продължим да го правим. |