© | Съществено разминаване между писмената експертиза и устната защита се получи на днешното заседание относно инцидента в село Хитрино. Експертизата разкрива какво е състоянието на стрелка №1 и стрелка №5 на жп гара Хитрино. Вещите лица, изготвили документа са: гл.ас.д-р инж. Коста Костов, преподавател във ВТУ "Т.Каблешков“, катедра "Транспортно строителство и съоръжения“ София и проф. д-р инж. Майя Иванова-Йорданова от същия университет и катедра.
Според писмената експертиза след подновяването на жп стрелка №5 с нова през 1987 година до момента на произшествието в Хитрино, не са извършвани ремонти или реконструкция на железния път и стрелките в този район. Според Инструкцията за ремонтите на дълготрайните материални активи в Национална компания "Железопътна инфраструктура“, след 15 години експлоатационен срок, трябва да се реализира планов ремонт. Още повече, че обемът на превозваните товари в периода 2000 – 2016 година надвишава пределно допустимата граница от 80 милиона бруто тона с 2,5 до 8,3 пъти.
Според вещите лица на гара Хитрино е следвало да се извърши основен или минимум два средни ремонта /има разлика между основен и среден ремонт/. А изводът, който се налага е, че железният път е с просрочени междуремонтни срокове. Предвид тази и още фактологични данни относно техническото състояние на пътя, както и поради сложното съчетание от различни изчисления, на експертите им е трудно да определят вероятната безопасна скорост на влаковите композиции. Това налага и промяна в заключението им от предната експертиза. Те са убедени, че не може еднозначно да се определи конкретно каква скорост ще бъде опасна за преминаване през жп стрелки № 1 и №5 при това състояние на железния път.
По време на устната защита професор Майя Иванова-Йорданова изтъкна факти за състоянието на железния път и безопасна скорост, които са в противоречие с експертизата, под която тя се е подписала, съобщават от компания "Булмаркет". |