Вдигнаха данъка върху недвижимите имоти в Несебър | ||||||
| ||||||
Малко преди гласуването на съветниците Общинска администрация в лицето на кмета Николай Димитров мотивира увеличение на данъчната ставка за имоти с няколко аргумента, като един от тях, е че много общини, сред които и черноморските общини в областта като Бургас, Поморие, Созопол, са увеличили данъците още миналата година, а в Несебър актуализация не е имало от доста време. През 2015 г. в Общинска администрация бе направен задълбочен анализ дали и кога е необходимо увеличение на този данък, чиято ставка през 2010 г. е била 1,5 промила, през 2011 г. е намалена на 0,8, а година по-късно е вдигната на 1,2 - и така до този момент. Установихме, че повишаването на данъка тази година е необходимо, затова предложението на Общинската администрация бе ставката от 1,2 да стане 2,2 промила. Последната дума бе на съветниците, които решиха да е 1.8 промила. Въпреки актуализирането на данъка върху недвижимите имоти, държим да подчертаем, че дори след промените, данъците в Несебър ще останат по-ниски в сравнение с повечето общини, попадащи в сходна група за данъчна оценка. Средствата, които ще влязат в бюджета, ще бъдат за реализиране на редица важни проекти, които в противен случай биха се отложили и забавили във времето. Част от парите ще отидат за изграждане на обходен път на Равда (за да се избегнат задръстванията), за улици в м. Кокалу (където влезе в сила новата регулация) и в Слънчев бряг - запад, спортни зали и площадки, паркови площи и осветление, ремонт на сградата, придобита от "Български пощи" в Равда, велоалеи в Кошарица и Тънково, стадиона в Свети Влас и много др. В годините винаги сме подчертавали, че инфраструктурата е догонваща и единствено общината инвестира в нея, особено при това динамично развитие в района. Ето защо, когато е налице добра инфраструктурата и развита градска среда, това неминуемо ще доведе до увеличение на туристите, създаване на повече условия за бизнес и работа. Община Несебър информира, че данъчните оценки, на базата на които се формират и ставките на данък недвижим имот, се правят по групи. Несебър, както и Созопол например, е в първа група. Във втора група са селища като Поморие, Обзор, Св. Влас, Царево, Приморско. Съвсем логично е да сравняваме Несебър със Созопол и Обзор с Приморско. За по-голяма яснота, даваме пример - миналата година общинските съветници в Созопол гласуваха ставката за данък имот да бъде 3,5 промила. Данъчната оценка на един апартамент от 100 кв.м е 74 258 лв., колкото и в Несебър. Съответно дължимият данък в Созопол е 259 лв. В Несебър в момента е 89, 15 лв. След днешното решение на Общински съвет - Несебър ставката в Несебър се променя на 1.8 промила, което означава, че данъкът става 135.63 лв. и e с над 100 лв. по-малко от Созопол и малко по-висок от този в Поморие, но Поморие е община в друга група. Св. Влас и Обзор са в групата с Поморие, където данъкът на един апартамент от 100 кв.м е 143 лв. При 1.8 промила в нашите селища данъкът на същото жилище ще стане 91.28 лв. Искаме да подчертаем обаче, че за основното си жилище хората ще плащат 50 процента от този данък. В отговор на мненията, че ако местната администрация повиши събираемостта, ще има повече средства за предстоящите инвестиции, информираме, че разполагаме със съответните справки от Министерството на финансите и според анализа им събираемостта на данъците в община Несебър е над средната за страната, която е 65 процента. При нас тя е 68 %. Това са абсолютно точни данни и могат да се проверят официално. Покрай предложението за увеличение на този налог, в публичното пространство се появиха публикации, че увеличението на данъка е заради бюджетния дефицит на община Несебър. Поясняваме, че увеличението на данъка върху недвижимите имоти не е свързано с дефицита. Бюджетният дефицит на общината съществува поради факта, че администрацията още не е получила средства по оперативни програми, сред които и тази, по която бе реализиран мащабният проект за пречиствателната станция в Равда. Имаме уверение, че до края на годината тези средства ще ни бъдат изплатени и те ще влязат в бюджета. По повод други коментари, че административният щат е раздут и оттам могат да се спестят пари, информираме следното - официалните данни показват, че при нас разходът за заплати и осигуровки са 31% от общите разходи. Съпоставка с други градове показва, че този дял от разходите в бюджета им е около 50-60%, като има общини, в които този дял е 61 % и дори 66 %. Отново справка в Министерството на финансите показва, че един общински служител трябва да обслужва 296 жители. В община Несебър на един общинар се падат по 421 жители. И то извън сезона, когато населението е 22 хил. души. Справка от 14 септември показва, че в общината има близо 40 000 апартаменти, които са собственост на чужди граждани. От тях 37 000 са на руснаци, останалите - основно на англичани и ирландци. Тези недвижимости са собственост на над 63 хил. чужди граждани. Като добавим местните жители, общият брой на населението става 85 хил. жители, т.е. на един общински служител се пада да обслужва много по-голям брой граждани - от 800 до 1000 човека. Ако делим бюджета от 61 млн. на 22 хил. души се получава една цифра, но ако го разделим на 85 хил., сумата на глава от населението съвсем не е голяма. Освен това същинският бюджет е около 40 млн. лв. - останалите са делегирани бюджети, преходни остатъци и т.н. до 61 млн. лв. Когато говорим за бюджет и събиране на дължимото, няма как да пропуснем факта, че хазната е ощетена и от това, че доста от сградите са без акт 15, въпреки това собствениците ги ползват, без да плащат дължимите суми. За да се намали този дял Общинска администрация прави непрекъснато проверки. Информираме също, че при 100 процента събираемост на данъка върху недвижимите имоти в общината трябва да влязат около 8 млн. лв. на година. Реално в хазната влизат 6 и половина млн. лв. (Остатъкът го изискваме по законните начини и той също се набавя, но влиза на по-късен етап, и то често следващата година.) Очакванията на Общинска администрация е към тях да се прибавят между 2 и 2.5 млн. лв., които да се инвестират в споменатите вече проекти. В заключение ще обобщим, че е важно общината да има финансова стабилност и да инвестира в инфраструктура, защото добрата инфраструктура е не само условие за нашето удобно ежедневие, а и фактор за увеличаване пазарната стойност на имотите. В този смисъл днес повечето съветници показаха, че институционалното мислене надделява и решението им е в полза на обществения, а не на частния, личния интерес, който всеки един има. |