Експертизи показаха: Трагедията на АМ "Тракия" е можело да бъде предотвратена
Автор: Екип Burgas24.bg 16:22 / 18.04.2013Коментари ()1877
© Bulfoto
Трагедията на автомагистрала "Тракия" , вследствие на която загинаха девет души, е могла да бъде предотвратена. Това може да се направи като извод след изслушването на тройната металографска и петорната авто-техническа експертиза.

Изводите от поставените задачи на петорната авто-техническа експертиза представи професор Станимир Карапетков, който обясни, че в техния доклад е включена и компютърна симулация на катастрофата, която нагледно показва случилото се.

"Ние посочихме пред уважаемия съд, че основната техническа причина за възникването на пътнотранспортното произшествие е разрушаването на опората на напречната силова щанга между предния мост и шасито. Това е предизвикало разлюляване на каросерията на автобуса, което се е усетило от водача и всички пътници. Реалната техническа причина за ПТП-то е рязкото и прекомерно голямо завиване на волана от водача наляво, при което автобусът се е отклонил към лявата еластична ограда. От този момент той е станал неуправляем. Към момента на завиване на волана наляво са се повдигнали левите колела на автобуса. Водачът е реагирал своевременно към този момент със завиване на волана надясно, но независимо от това автобусът се преобръща около лявата си страна и пада с нея върху еластичната ограда. След това той се плъзга по платното. Удря се във вертикалната бетонова колона на моста и спира в това положение, което е видно от всички фото материали. Това е истинският механизъм на ПТП-то. Дали водачът е можел реално, а не технически да предотврати ПТП ще реши съда", каза проф. Карапетков.

По време на представянето на експертизата стана ясно, че в началният момент на катастрофата при залюляването на каросерията на автобуса, вследствие на счупването на напречната щанга, автобусът се е движел със скорост 97 километра в час. Пред съда професорът заяви, че ако в момента на началното залюляване водачът е натиснал спирачка, то преобръщането е нямало да се случи.

"Точна така е. Ние сме изследвали по задача на разследването, че ако нямаше завиване на волана не би възникнало ПТП. Съдът трябва да прецени дали в този момент водачът може да има способности и опит да направи в дадения случай. Нашата задача е да изясним какво е станало и какво би станало, ако няма завиване на волана. Ние сме категорични, че ако нямаше завиване на волан автобусът би спрял нормално, леко отклонен наляво, но върху платното за движение и не би възникнало ПТП", каза проф. Карапетков.

"Гръмналата" и разрязана гума на автобуса са се случили по време на инцидента и преобръщането на автобуса, а не преди това, заявиха вещите лица. Експертите от металографската експертиза заявиха, че изследвана от тях конзола на автобуса-убиец не е била в техническо изправно състояние, поради дългата експлоатация, недобри заварки, изтъняване и умора на метала и е било нужно само някакво усилие, за да се счупи.

Източник: Радио "Фокус"



Още по темата: общо новини по темата: 125
04.03.2016 »
11.02.2016 »
10.11.2015 »
21.10.2015 »
05.01.2015 »
31.07.2014 »
предишна страница [ 1/21 ] следващата страница
Още новини от Новини от Бургас:

https://www.burgas24.bg/novini/burgas/Ekspertizi-pokazaha-Tragediyata-na-AM-Trakiya-e-mozhelo-da-bude-predotvratena-428062
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.