Често срещаните грешки, дори на опитни шофьори, при спирането
Автор: Екип Burgas24.bg 11:03 / 04.10.2024Коментари ()1543
©
Безопасното спиране е изкуство, което всеки шофьор може лесно да овладее. Някои сами изучават техниката на правилното спиране, други пък избират да се запишат на специални курсове. Също така е препоръчително да се избягват често срещани грешки, които много шофьори, дори опитни, правят. Именно на тях ще се се спрем сега.

Често аварийно спиране

Експертите съветват да се избягва прекалено рязкото спиране - разбира се, в случаите, когато няма заплаха за живота или създаването на аварийна ситуация. А ако трябва да спрете бързо, добре е да го направите възможно най-плавно. Трябва да се подготвите за спирането предварително като прецените ситуацията на пътя, гледайки далеч напред, а след това започнете да спирате, като леко натискате педала. Така накладките и дисковете изпитват минимално натоварване, което не води до преждевременното им износване. 

Тези, които предпочитат агресивен стил на шофиране с рязко потегляне и спиране, рискуват не само да повредят накладките. Допълнително се увеличава рискът спирачната течност да кипне. Това най-често се случва при шофиране по планински пътища и дълги спускания, пишат от automedia.

Спиране върху неравности

Попадането на колелата в дупка на пътя е болезнено както за водача, така и за автомобила. А пък ако това шофьорът се опита да спре, ситуацията става още по-лоша. Предните колела получават огромно напрежение. Пружините се компресират и силно натоварват окачването и каросерията. 

Ако не може да заобиколите дупката, най-добре е да отпуснете спирачката. За да направите това, трябва да издебнете момента, когато колелата попаднат във вдлъбнатината и бързо да освободите педала.

Спиране в локви или по път с много вода

При порои или продължителен дъжд пътищата обикновено се покриват с големи локви. Те са сериозна опасност за шофьорите. Ако колата влезе в локва с висока скорост, гумите може да загубят сцепление и тя да стане неуправляема. Освен това под локвите може да са "скрити" дупки и дори големи ями. Това може да доведе до повреди. Дори колата да поддържа контакт с пътя, съществува риск от повреда на спирачната система. 

Например, шофьорът вижда опасността в последния момент и се опитва да спре внезапно. Тогава се студената вода влиза в контакт с прегряти механизми, което може да доведе до деформация на дисковете. Затова е най-добре по покрити с локви пътища да се кара внимателно и възможно най-бавно.

Периодично спиране

Съвременните автомобили са оборудвани с множество полезни функции, включително ABS. Преди доста години обаче такава система липсваше и шофьорите трябваше да използват периодично спиране, за да задържат колата при спускане или да не излети в канавката. Днес този метод за намаляване на скоростта почти не се използва. Някои шофьори обаче, дори при наличието на ABS, продължават да прибягват до него в трудни ситуации, а това не носи нищо добро. 

Първо, спирачната система се пренатоварва, което допринася за преждевременното износване на частите. Второ, такава техника изисква мигновена реакция и опит, за да може да отпуснете спирачката в последния момент, преди колелата да блокират. За съжаление не всички шофьори го могат. Освен това този метод е вреден, тъй като намалява ефективността на спирането.

Спиране в завой

Това никак не се препоръчва. Факт е, че при влизане в завой силата на триене създава силен контакт между колелата и пътя. Когато водачът натисне рязко спирачката, силата на сцепление между гумите и настилката намалява. В същото време предният мост занася или задният се плъзга. Ако колата е с предно задвижване, предните колела се зацепват с пътя по-силно, докато задните, напротив, губят контакт. Вследствие на това колата се завърта силно и занася. Такава маневра създава аварийна ситуация. 

Особено опасно е на мокри и хлъзгави пътища - увеличава се рискът от инциденти и повреда на окачването и гумите. Най-добре е да се намали скоростта преди влизане в завой, при това плавно и без резки движения.

Липса на постепенно спиране

Опитните шофьори натискат силно педала в началото на спирането и по-леко в края, преди колата окончателно да спре. Така пътниците не се тресат като чувал с картофи. 

Освен това допълнителното спиране позволява на движещия се отзад автомобил да намали навреме. Ако водачът има малко опит, най-вероятно ще направи обратното: леко ще натисне педала в началото на спирането и рязко в края. Което води до предпоставка за удар отзад, при което тресенето на пътниците ще е най-малкият им проблем.

Постоянно с крак върху съединителя

Някои имат навика да държат левия си крак на съединителя през цялото време докато шофират, за да са готови за аварийно спиране. Този навик обаче може да изиграе лоша шега. Обикновено, водачите натискат съединителя всеки път, когато спират. Това е опасно, защото може да доведе до загуба на контрол. И ако трябва внезапно да наберете скорост, ще е трудно да го направите. 

Когато в спирането участва само един педал, двигателят работи гладко, без да се претоварвае. Спирачките пък не се нагряват много и са по-ефективни.

Използване на ръчната спирачка на хлъзгав път

Категорично се препоръчва да не се използва ръчната спирачка върху мокри или хлъзгави повърхности. Това се обяснява с факта, че рискът от блокиране на задните колела се увеличава, което причинява силно приплъзване на автомобила. 

Вместо това трябва да се подготвите за спирането предварително: плавно намалете и преминете през трудния участък възможно най-внимателно с една скорост. При спазване на безопасна дистанция, ако има автомобил пред вас, разбира се.


Още новини от Национални новини:

https://www.burgas24.bg/novini/Bylgaria/Chesto-sreshtanite-greshki-dori-na-opitni-shofyori-pri-spiraneto-2286282
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.