Симеон Парлапанов: При психологически тестова 50% от шофьорите не биха били годни за шофиране | ||||||
| ||||||
Психологическите тестове при явяване на шофьорски изпит в момента се получават срещу заплащане и без реално изследване за евентуални патологии. "Такъв тест може да предвиди склонност към агресия, към импулсивност, към употреба на психоактивни вещества. Когато имаме линии, които изследваме, реално можем да направим хипотеза, че даден човек е склонен да реагира по определен начин. Така бихме имали възможност да пренасочим обучаващия се към психолог, за да установим дали той реално има някакви проблеми, които могат да бъдат отработени. Това е възможност да подобрим себе си, семейството си, но и да направим превенция на пътя“, обясни Парлапанов. Според него ефективна мярка за ограничаване на рисковите водачи на пътя би била въвеждането на тестове за алкохол и наркотици още на ниво шофьорски курсове. Важно е заедно с автоинструктора да бъдат проиграни всички възможни ситуации на пътя, включително и на психологическо ниво. "Кога си се чувствал напрегнат, какво те напряга, с кое не можеш да се справиш, с кое можеш, какво си направил, за да се справиш. Много са причините, които да могат да накарат шофьора да изпитва изнервеност, гняв, страх, паника, тревожност. В трафика ние вентилираме тези емоции и състояния, което не е добре“, коментира психологът. Младите шофьори винаги имат примери за шофиране, които невинаги са добри. Тези водачи са склонни да търсят по-екстремни усещания и адреналин, допълни Симеон Парлапанов. |