Йорданка Ананиева: Бургаските родители ще избират гъвкави форми за предучилищната подготовка
Автор: Екип Burgas24.bg 11:02 / 25.09.2010Коментари ()1096
© Burgas24.bg
За решението да се въведе задължителна предучилищна подготовка на петгодишните деца в Бургас, за проверките на храната в детските градини и за интереса към изучаване на религия в бургаските училища говори заместник-кметът по Култура и образование в община Бургас Йорданка Ананиева:

- Госпожо Ананиева, след бурни дебати по време на заседанието на Общински съвет - Бургас беше прието да се въведе задължителна предучилищна подготовка на децата на петгодишна възраст. Вие неведнъж сте казвала, че общината има готовност за въвеждането на подобно обучение още от тази година, което и ще се случи. Защо според Вас се получи този дебат?
- Аз не разбирам смисъла на този дебат, защото в докладната записка, която ние входирахме, ясно са упоменати ангажиментите, които община Бургас поема, и това е да осигури възможност на всички деца, които са навършили петгодишна възраст, да бъдат приети в нашите детски градини. Задължителният характер на тази докладна произтича като задължение на общинската администрация да предостави тази възможност на децата, които са навършили пет години и наистина ние имаме такава възможност да го направим. Нееднократно подчертах, че в продължение на няколко години ние работим усилено за повишаване на капацитета на нашите детски градини, за да можем наистина да предложим на родителите една качествена услуга, а когато става въпрос за децата, които са навършили пет години, аз лично препоръчвам те наистина да минат такава подготовка, защото тръгвайки на детска градина на петгодишна възраст, децата посредством играта усвояват знания и умения, които няма по какъв друг начин да им бъдат достъпни. Примерно, когато се касае за едно обучение по околна действителност, децата посредством игра, посредством разходки, наблюдение на природни обекти, на исторически обекти те се запознават с тази околна действителност. Има предвидени занятия по рисуване, които са свързани с това посредством играта и този учебен предмет да бъдат ограничени цветовете, да се научи детето хармонично да ги съчетава и всичко това става не като учебен процес, а под формата на игрови занятия. По същия начин се тренира процесът памет при децата, т.е. възможността те да запомнят определено съдържание чрез различни видове чисто игрови методи, както и посредством заучаване на стихотворения, свързани с дадени празници, преразказ на определени приказки, които се драматизират, но репликите се помнят от децата. Всички тези неща са от помощ на децата, те го подготвят, когато отиде в първи клас то да има тази базисна подготовка, базисна по отношение на знанията, които има, натрупани като такива до възрастта до първи клас. Репликите, които се чуха, че по този начин се съкращава детството на децата, аз не ги проумявам, защото и сега по-голямата част от децата са си в детските градини, те по този начин се обучават и досега никой не е повдигнал въпроса, че по този начин се ощетява тяхното детство. Ние получаваме непрекъснато заявки от родителите, че те желаят децата им да са в детска градина. Освен това така ние ще осигурим на децата учебни помагала, които няма да заплащат за тази възрастова група родителите, а ще бъдат осигурени от средствата на държавния бюджет. Родителите на тези деца няма да заплащат и такса за обучение, ще заплащат само храненето, което се полага според наредбата при целодневно обучение, ако те са на полудневна форма на обучение, те няма да заплащат дори и такса за храна. Ние ще предложим на нашите родители гъвкави форми в зависимост от тяхното желание да се включат в тази подготовка. Тя е необходима, тя е добре да се случи за децата на пет години от гледна точка на развитие на техните познавателни процеси от една страна и от друга страна от гледна точка на общуването с връстниците им на тази възраст. Точно в тази възраст децата се научават да работят в група, а когато отидат на училище, те вече ще са свикнали с груповата форма на обучение в един учебен час. Другото нещо, което е много важно да се случи в този период, е тренирането и увеличаването на капацитета на устойчивото внимание на децата. Един от проблемите за децата в първи клас, които не са посещавали детска градина, е ниската устойчивост на волевото внимание. В първи клас учебните часове са 35 минути, а в детската градина, когато имаме задължителна подготовка, това внимание бавно и постепенно се увеличава като времетраене, за да може в първи клас да достигне едно ниво, което няма да изморява децата. Това решение е в полза на родителите, в полза и на децата. Задълженията, които произтичат от него са задължения на държавата и задължения на общината, да осигури съответните условия, да обезпечи равния достъп на всички тези деца до детската градина.

- Друга актуална тема в момента е контролът на качеството на храната в детските градини. В Бургас беше сформирана комисия с участието на експерти от общинската администрация и на РИОКОЗ. В нея участие вземат и родителите на децата. Заработи ли вече тази комисия?
- Да тази комисия вече заработи, тя е ситуирана. Няма да кажа кога ще отиде на проверки, защото това е смисълът на една проверка - да бъде изненадваща, но веднага след като комисията мине проверка, ще има доклад, който ще бъде публично оповестен на сайта на община Бургас.

- В столицата се проведе литийно шествие, участниците в което настояват да се въведе задължително обучение по религия в училищата. Бургас вече има опит в тази посока. Има ли интерес тук към изучаването на предмета религия?
- Да, ние наистина стартирахме изучаването на християнските ценности и празници още преди две години. Ситуирахме го към Общински детски комплекс, където са назначени родителите по този учебен предмет и те провеждат учебни занятия в самите училища и детски градини, където има записани дечица. Наистина интересът към изучаването на християнство в училище е доста голям и затова ние тази година ще назначим още преподаватели, които да водят тези часове и смятаме, че сме взели едно правилно, удачно решение, защото когато учителите са на едно място и има възможност да им се оказва методическа подготовка и те самите ходят при учениците, е един значително по-добър вариант, отколкото самите училища да назначават преподаватели, тъй като не във всички техният брой е еднакъв, не във всички може да се случи това. Интересът наистина е много голям, миналата година към този проект се включиха и детските градини, бяха изградени и няколко "стаи на доброто". Стаи, в които се подрежда християнската символика и децата наистина усещат смисъла на това, което изучават, усещат го и в самата обстановка, в самата атмосфера, която е в тези стаи. Проведоха се и много тържества, на които децата показаха какво са научили през предходната година в присъствието на своите родители, наистина това е едно много хубаво познание, познание на тези ценности и демонстрирането им. Това, което мен ме впечатли в тези уроци, беше много приятната форма на вплитането на това съдържание, което е свързано с изучаването на религията, със съответните игрови методи, със съответните стихотворения, по съответния начин представено, така че децата да не го възприемат като нещо тягостно, а като нещо наистина много интересно, даващо възможност да се акцентира на християнските ценности.

Източник: Агенция "Фокус"



Още новини от Новини от Бургас:

https://www.burgas24.bg/novini/burgas/Iordanka-Ananieva-Burgaskite-roditeli-shte-izbirat-guvkavi-formi-za-preduchilishtnata-podgotovka-193982
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.