Севделина Джонгарска: "Дигитална раница" дава чудесни възможности с новите FM системи и устройства за управление с поглед за децата с множество увреждания | ||||||
| ||||||
Ученици и учители вече могат да използват "Дигиталната раница" в клас като част от образователния процес. Платформата започва все по-активно да се използва, като в нея могат да бъдат открити различни видеа, 3D изображения, презентации, които да направят уроците по-интересни и увлекателни. Проектът "Образование за утрешния ден" е финансиран по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". "Дигитална раница" е адаптирана и за ученици със специални образователни потребности. По проекта вече е осигурена техника за училища и за деца, които са със сензорни увреждания, както и четящи устройства и устройства за възпроизвеждане на звук. Сега на нашата телефонна линия вече е педагог с дългогодишна практика – директорът на Специалното училище за ученици с увреден слух "Проф. Дечо Денев". Казвам здравейте на г-жа Севдалина Джонгарска! Здравейте, здравейте! Как гледате вие на този проект, платформата? Успяхте ли да я изпробвате, да видите функционалностите? Ние успяхме да се включим. Чудесна е тази възможност, която дава този проект "Дигитална раница". В нашия случай Училището за деца с увреден слух има FM системи и устройства за управление с поглед за децата с множество увреждания. Да, специфично за вашето училище. Започнахте ли да имплементирате вече възможностите, новите технологични възможности? Използват се вече повече от една учебна година. Имаше проведено обучение на всички, които ще работят с тези устройства. Това е предварителната работа, която съпътства това, запознаване със софтуера, който също е специфичен – използва се конкретно за работа с тези групи ученици. След което се случи самата доставка на устройствата. В момента са захранени. FM системите са за групова, а могат да се използват и за индивидуална работа. Това, което е добре – че е възможно да бъдат премествани от един клас в друг, т.е. биха могли да се възползват повече ученици. Възможно ли е родителите дистанционно от вкъщи да се възползват също от това? Говорим специфично за децата, които са ученици във вашето училище? Абсолютно задължително родителите участват като елемент в обучението на децата. От една страна FM системите са обвързани с индивидуалните слухови апарати на учениците и кодовете, които са за работа с тях, се предоставят от родителите. Съответно те са една естествена част от самото обучение и участват в него. Могат да следят и резултатите и съдържанието също. Както и устройствата за контрол с поглед – по същия начин, софтуерът – също родителите имат достъп до него. Можем ли да разкажем накратко за нашите слушатели какво представляват тези устройства, как работят те? FM системите са системи, които се използват при децата със увреден слух. Те съдържат няколко части. Има предавател и микрофон, които са обикновено в учителя, и приемници, които са свързани с личните слухови апарати на децата. Основната роля каква е на тези FM системи – те усилват звука и намаляват шума, заглушават шума, който пречи да може да се възприема правилно и точно това, което чува детето. Те се използват в учебните часове, които са групови, както и в индивидуалната работа, която има всяко едно дете със слухово-речевия си рехабилитатор. Как го възприемат децата, какви са вашите наблюдения? Децата го възприемат добре, както и колегите. По принцип това не е първият път, когато получаваме FM системи, но те са променят във времето така, както се променя техниката. Излизат нови неща, променят се възможностите, стават все по-добри и по-чувствителни и позволяват да се стимулират и слуховите, и говорните възможности на учениците, което всъщност е най-важно за нас – да може да се отдели говорът от останалия шум, който пречи да бъде възприеман правилно материала. Това е доста ценно. Системите, които са за контрол с поглед, те са за децата, които са с множество и със съпътстващи проблеми. При тях има допълнително софтуер, който е включен. Този софтуер, той е интересен за децата, достъпен е, съобразен е с техните възрастови възможности, интересен е, приятно се работи с него. Да споменем, г-жо Джонгарска, ефекта, който би имало имплементирането на тези устройства за учениците. Вие казахте, че вече има ефект, но предполагам, че в малко по-дълъг период от време ще се види реалния ефект, подобрения, т.е. в качеството на образованието. Разбира се. За нас е важно това, че от самото начало се приема добре това от самите ученици, от техните родители. Това би довело до повишаване, разбира се, на успеха на учениците от гледна точка на това, че материалът ще се възприема по-добре, по-точно, по-правилно. Адаптирано е спрямо възможностите на учениците. Тук говорим за адаптация на техниката, разбира се. Възможно е всеки да включи своя личен слухов апарат към тази техника. Преди това беше едно от неудобствата, тъй като бяха свързани с конкретни слухови апарати и невинаги беше възможно всички ученици да се включат. Тук този проблем вече е решен, той не съществува, така че позволява всички ученици да могат да бъдат активни. Дава възможност тези материали, които са качени в платформата, да бъдат използвани по-успешно. Дава възможност самите учители да създават такива материали, които да бъдат прилагани както от учениците, които се обучават в нашето училище и са с увреден слух, така и за такива, които са с увреден слух, но се обучават в общообразователните училища, в частта, където учители създават материали. Затова смятаме, че този проект е много добра възможност и поставя началото наистина на нещо ново, съвременно и качествено, което може да се случи в образованието като възможност. Това са нещата, които очакваме да се случат. Искаме, разбира се, всички ученици да са по-заинтересовани, да имат по-добър успех, да се справят по-добре. А имате ли поглед от практики, които има в подобни на вашето учебно заведение, специализирано, практики от други страни, където използват технически пособия, чрез които да подобрят възприемането на учениците? Има. Ние поддържаме връзка с много училища – почти всички такива в целия свят. Те използват също FM системи, използват тези системи, които са контрол с поглед за деца, които са с множество увреждания, и резултатите са добри. Всяка една фирма се старае да развива така нещата, че да могат да стават все по-добри техническите възможности, така, че да се стимулират максимално слуховите възможности на всеки един и говорните – също. Сега един по-общ въпрос имам към Вас, тъй като вие сте педагог с дългогодишна практика. Каква е Вашата лична визия за образованието на бъдещето? Образованието трябва да бъде насочено към това да дава възможност на всеки един човек да успява да открие своето място, да намери своя път така, че да се развива максимално много и максимално добре в областите, към които има интерес. И смятам, че в тази посока се движи в момента общо образованието в световен мащаб. И то е и дигитално. Няма как да оставим дигиталните технологии настрани. Разбира се. В нашия случай задължително е дигитално, защото при нас проблемът, който е със загубата на слуха, е обвързан с визуалното възприятие на материала, така че задължително дигиталното присъства много активно. То дава възможност да бъдат обяснени много и различни процеси, които могат да се видят нагледно. Сега вече съществуват различни технически приспособления, които позволяват и добавена реалност, дори с VR очила или много други такива, които в момента дават възможност и изнасят образованието на съвсем различно ниво. Г-жо Джонгарска, много Ви благодаря за този разговор. Това е разговор с продължение. Ще се радвам скоро да го продължим, да гостувате и тук на живо в нашето студио. Аз Ви пожелавам весели празници, много успех на всички начинания и да бъде и следващата година, ако не се чуем дотогава, много успешна за Вас! Много благодаря! Усмихнат ден и на вас и хубави празници! Благодаря ви. |