Министър Цеков: Близо 2,5 млрд. лв. в Бюджет 2024 за магистрали, пътища, ВиК проекти, саниране и проектиране | ||||||
| ||||||
Сред приоритетните обекти в бюджета за догодина е новото строителство на магистрали и скоростни пътища. За тях са предвидени над 1,170 млрд. лв., които ще се инвестират в седем ключови проекта. Над 400 млн. лв. е ресурсът за строителство на участъци от пътя Видин-Ботевград. Очаква се догодина да завърши строителството на отсечките от Ботевград до Мездра, между Видин и Макреш и п.в. "Бела“. Прогнозата е пълното завършване на отсечките в строеж да е до края на 2025 г. Министър Цеков обърна внимание, че финансирането за АМ "Хемус“ е увеличено до над 233 млн. лв. "Разковничето за съживяване на проекта е решение на НС, с което да се позволи индексация на договорите за строителство. Водил съм разговори с парламентарните групи и се надявам пари за тази цел да се предвидят в националния бюджет“, коментира министър Цеков. По думите му средствата не са достатъчни да се строи цялата магистрала, но ще стигнат да се работи по участъците с проектна готовност и разрешения за строеж. В тази връзка той напомни, че за участък 7 все още няма проектна готовност, а за лотовете 4, 5 и 6 има проект за препроектиране на габаритите след направен одит за пътна безопасност. Реално ще се работи по участъци 1, 2, 3 и 9. Министър Цеков обясни, че в бюджета има буфери и възможност за осигуряване на още средства за "Хемус“, например – чрез прехвърляне на аванси от неактивни участъци към такива в строеж. По АМ "Струма“ са предвидени средства за аванс за изпълнение на лот 3.2, но само ако се осъществяват предвидените условия по договорите и след одобрение от ЕК. За АМ "Русе – Велико Търново“ има сключени договори, проектира се, в неделя предстои старт на първите 7,9 километра, има фронт да се работи. Очакваме през април да е готов целият проект и след издаване на разрешение за строеж да се работи по трасето между Русе и Бяла. До края на 2024 г. ще е напълно готова и АМ "Европа“. Другите два ключови обекта в капиталовата програма са строителството на югоизточния обходен път на Пловдив, за който са предвидени 9 млн. лв. и на нов мост над река Марица на пътя Плодовитово – Асеновград за над 7,8 млн. лв. Над 390 млн. лв. са предвидените средства за основен ремонт и ново строителство на пътна инфраструктура. Тук се включват и проекти за укрепване на свлачища по републиканката пътна мрежа, сред които на пътищата кв. "Старо село“ – Своге, Смолян – Стойките – Девин, Смолян – Мадан и др. Предвидени са и средства за покриване на щетите от проливните дъждове през месец юни м.г. Над 57 млн. лв. са предвидени за основни ремонти на 24 големи пътни съоръжения – тунели, виадукти, мостове. Над 13 млн. лв. от бюджета са заложени за проектиране на основен ремонт на 48 пътни обекта. Очакванията са работата на терен по тях да се извърши през 2025 г. и 2026 г., а през 2024 г. ще се обезпечат с необходимата проектна готовност. 305 млн. лв. са предвидени за строителството на други 54 проекта. От тях близо 18 млн. лв. са за строителството на яз. "Лудя Яна“ край Панагюрище. С 15 млн. лв. ще се финансира укрепването на 33 свлачища и брегоукрепване, основно по Черноморието и река Дунав. Програмата е реалистична и при достатъчен ресурс фирмите да изпълняват 2 млрд. лв. годишно, проектите може да се изпълнят. В списъка няма проекти, които не са идентифицирани като приоритети, т.е. запазваме си буфер от 27 млн. лв., в зависимост от проектната готовност, за да лавираме. С 1,1 млн. лв. ще се доплатят общинските проекти за улици и ВиК, започнати през 2023 г., каза още министър Цеков. "Ключово за бъдещото развитие на републиканската пътна мрежа е проектирането за модернизация и ново строителство. За тази цел сме заложили 49 проекта с финансов ангажимент за над 122 млн. лв., от които реално през следващата година ще се вложат 24 млн. лв. Сред ключовите обекти, които ще проектираме, са модернизацията на пътя Монтана – София с тунел под Петрохан, който обаче ще бъде по-голям, ще е с габарити Г 23,50, обходните пътища, сред които този на Враца, скоростен път Пловдив – Смолян – Рудозем, АМ "Рила“ и др. Това са проекти, които следва да обезпечат инвестиционната програма на правителството след 3 до 5 години. Говорим за идейни проекти, геоложки проучвания, екологични процедури. Смятам, че по този начин след 3 г. МРРБ ще има проекти за няколко милиарда“, обясни министър Цеков. Той информира депутатите, че в бюджета на МРРБ за догодина са заложени средства и за завършване на 48 блока, за които не остана финансиране по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилища. Блоковете са 52, но по 4 от тях има конструктивни проблеми и не са допустими за участие в програмата. Предвижда се към общините, в които се намират сградите, да се отпусне аванс от 30% от нужните средства в размер на 28 млн. лв. за започване на строително-монтажни работи. Министър Цеков съобщи още, че приходната част на проектобюджета на МРРБ за догодина е в размер на 959 489 000 лв. От продажбата на винетки за леки коли се очакват 289 млн. лв., а от тол такси – 512 млн. лв. Над 113 млн. лв. са заложените приходи от други такси, а 25 млн. лв. – от предоставяне на кадастрални услуги. Разходна част на бюджета е над 1,1 млрд. лв. Над 1 млрд. лв. от тях са за Агенция "Пътна инфраструктура“ – основно за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища, зимно поддържане, подмяна на пътни знаци, защитни системи, хоризонтална маркировка. Над 2,1 млн. лв. е ресурсът за геозащитни дейности, а 3 млн. лв. – за изработване на общи устройствени планове на общините. Над 3 млн. лв. са предвидени за кадастрални и геодезически дейности, а за конструктивно обследване и премахване на незаконни строежи – 2,5 млн. лв. Регионалният министър се спря и на ролята на МРРБ по отношение на Националния фонд за финансиране на общински проекти, тъй като ведомството ще сключва договорите и ще администрира изпълнението им. Според Цеков това е предизвикателна задача, защото има над 800 проекта за над 2,7 млрд. лв. "МРРБ може да се справи организационно, но трябва да се конкретизират малко по-подробно кои са допустимите разходи по програмата, трябва да се прецизират т. нар. недопустими проекти, които подлежат на финансиране по други програми, включително европейски. Важно е да се определи кой преценява допустимостта. Като администратор трябва да имаме ясни указания, за да не се окаже, че оценката е субективна и е на администрацията на МРРБ“, каза министърът. Министър Цеков подчерта, че с този бюджет през следващата година страната ни ще инвестира около 0,8% от БВП за развитие на инфраструктурата, която да обслужва политиката на възходящ тренд в регионалното развитие. Между 0,8% и 1,2% процента от БВП за пътна инфраструктура и основни ремонти заделят и повечето страни в Европа. "Предвид състоянието на пътната инфраструктура в България, ние трябва да вървим към повишаване на темповете, с които да се доближим до съвременните изисквания за транспортна свързаност“, посочи министър Цеков. |
Още по темата: | общо новини по темата: 612 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/102 ] следващата страница |