© Burgas24.bg | | Водка "Ахелой" е хитът по морските дискотеки. Тя лекува всичко. Възпята е дори в специално акустично парче на бургаския режисьор Митко Таралежков, а видеоклипчето към едноименното черно-бяло филмче е абсолютен блок-бастър в youtube. Водка "Ахелой" се пие не само в едноименното градче на север от Поморие. Трудното за произнасяне име, станало известно първо покрай разгромяващата победа на Симеон над византийците, вече се произнася с гордост от англичаните. "Ахелой" просто е една от най-известните български марки. Символ е на евтин алкохол, с който бързо постигаш душевна нирвана.Причината за алкохолната вакханалия по морето е, че в света няма толкова евтинa пиячка. В Слънчев бряг 100 грама водка струват точно 2 лв. в настоящия сезон. Надбягването за алкохол на безценица обаче тепърва започва. Защото в 22,30 ч дискотеките в Слънчев бряг започват с "happy hour". Щастливият час за клиента включва две питиета за 4 лв. плюс трето безплатно. Ако още не сте се натряскали като казаци, точно в полунощ идва нова гореща оферта - т. нар. Free bar. Пиеш до три часа "ВиК" (водка с кола) без пари. Същата е ситуацията в Златни пясъци, където чужденците умират от кеф, когато пият пак "Ахелой".
Подобен евтин алкохол не са чували не само в Скандинавия и Англия. Дори чужденците понякога изтрезняват и се чудят как ли им излиза сметката на собствениците на дискотеките в Съни бийч и Златни пясъци? Ами лесно, казват местните познавачи. Просто са свалили печалбите си от 10 пъти на 8 пъти. Защото литър алкохол влиза в дискотеката на цена 3 лв. Останалото е печалба. Няма платени акцизи, няма данъци.
"Всичко идва с бусове, в прозрачни пластмасови бутилки от по 5 или 10 литра. Асортиментът се познава по капачките. Жълтите показват, че е ракия, в сините е мастика, в червените има водка. Джинът е със зелени капачки. Това се прави, за да не го бъркат барманите", разкриват вътрешни хора.
Според схемата за търговия с наливен алкохол няколко дискотеки се обединяват и водят преговори с местния голям производител. Договарят се цени и приблизителни количества за целия сезон. Производителят не се наема да доставя пиячката до заведенията, защото това е прекалено рисковано за имиджа му при евентуален полицейски удар. Дискотеките също не искат да рискуват да припарят до винзаводите. Затова двете страни се срещат по средата. Производителят изнася бидоните с алкохол в склад, където те се прехвърлят в по-малки разфасовки. В тъмна доба оттам ги взимат с бусове или дори тирове съдържателите на питейни заведения и дискотеки. "Обикновено се прави голяма доставка най-много 2 пъти месечно, за да се намали рискът от провал", обясняват разследващи ченгета.
Трудното е алкохолът да влезе в заведенията или в склад близо до тях. След това е лесно, признават самите съдържатели на дискотеки. След това е важно да се спазва едно-единствено правило - наливният алкохол в чашите да съвпада като химически състав с този, който е в бутилките по рафтовете. За това отговорността носи производителят.
"Вижте какво има по рафтовете като зареждане, това има и в бидоните", твърдят полицаи.
Досега няма успешна полицейска акция срещу наливния алкохол по морето, който удря хазната със спестени акциз и данък печалба. Единственото заловено количество тази година са 1360 литра, задържани в микробус на излизане от Слънчев бряг в началото на юли. В буса има микс от туби с водка, мастика, джин, ром и ракия.
На два пъти бяха задържани фирмени бусове на добричкия винпром "Алвина", които са пренасяли по половин тон наливен алкохол. Според МВР за цялата година са задържани общо 53 404 литра в бидони.
През 2008 г. полицаите спипаха 10 тона наливен алкохол без бандероли в склад близо до Созопол. Изведнъж по-късно се оказало, че тези 10 тона стояли в склада от 10 години в туби и никой не се сещал за тях. Наемател на склада бил Петко Горов, чиято фирма "Меркурий груп" е регистрирала загуба за 2009 г. Първата регистрация на Петко Горов пък е точно в общежитие "Роза" в Слънчев бряг, показала полицейската проверка.
По-късно в склад, държан от варненска фирма близо до Бургаския затвор, бяха задържани над 50 палета с фалшив алкохол на двата най-големи производителя. По морските дискотеки обаче Видовден не идва. Там алкохолът е почти безплатен - мечтата на рокаджии, тийнейджъри и най-вече на скандинавските летовници.
Източник: в. "Стандарт" |