Цветан Цветански: Системата за оценяване на учениците от 2 до 6 не може да хване нюансите
Автор: Йоланда Пелова 09:17 / 31.08.2023Коментари ()848
© Фокус
Със сегашната система за оценяване на учениците - от 2 до 6, на практика е почти невъзможно да бъдат хванати и нюансите. Без промяна на системата за оценяване, всяка реформа в образованието би била обречена на неуспех. Това коментира в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" Цветан Цветански от Центъра за образователни инициативи.

"Всяко нещо е адекватно към определен момент и към определени обстоятелства. В момента системата ни за оценяване е такава, че тя оценява отгоре надолу. Когато става един ученик бива изпитван, учителят му не казва: "Браво, до тука вече си за 3, браво, дотук вече си за 4, сега да проверим за 5“. Не, ние оценяваме отгоре надолу: Когато не отговориш на един въпрос, започва така се каже да ти пада оценката. Да не говорим, че самите диапазони между отделните оценки са различни - тройката е от 2 до 2,5  грубо казано, оценката "добър“ от 3,5 до 4,5, от 4,5 до 5.5, което е пак цяла единица е петицата, шестицата както и средния успех са по половинки - от 5,5 до 6. Не е ясно откъде започва зоната на положителното оценяване: От 50% ли започва или от 20, и какъв е скокът. Защото има системи, където се казва: "Не си успял, защото имаше единица, двойка, тройка, четворка, но 5 до 10 вече си в зоната на успеха", обясни Цветански.

По думите му дефинирането на качеството в образованието е много сложен процес: "В момента особено силно се вижда притеснение сред директори на училища, които в момента осъзнават, че те биха могли действително да бъдат оценявани ефективно, защото ако има стандарт за качество на образованието, въпрос е как ще го дефинираме и кое ще приемем като качество на образованието. За мен изключително важно да бъдат въведени самооценките от различните групи, да могат да бъдат сравнявани и да могат да бъдат анализирани тези бази данни, за да може действително да се види къде се доближават показаните резултати, и резултатите от оценяването и самооценяването, и външно, и вътрешно самооценяване. Според мен трябва да бъдат понатрупани малко от данни, за да може да бъде създаден един добър стандарт за качеството на образованието", обясни той.


Още новини от Национални новини:

https://www.burgas24.bg/novini/Bylgaria/Cvetan-Cvetanski-Sistemata-za-ocenyavane-na-uchenicite-ot-2-do-6-ne-mozhe-da-hvane-nyuansite-1805910
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.