Министър Йорданова внесе предложение с 9 нови обстоятелства за отстраняване на Иван Гешев | ||||||
| ||||||
Фактическите и правни обстоятелства за предсрочно прекратяване на мандата на главния прокурор, които се изтъкват в предложението са за тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт. Министър Йорданова предоставя за разглеждане от ВСС девет нови обстоятелства, даващи й основание да поиска оставката на главния прокурор. Посочените обстоятелства включват случи на полицейско насилие по време на протестите през лятото на 2020 година, искането за снемане на имунитета на Елена Йончева, делото срещу Евдокия и Николай Баневи, поредицата на Антикорупционния фонд - "Осемте джуджета“, сигналът от бившия съдружник в "Жоси“ ООД Георги Цолов Георгиев за "открадването“ на дружеството и палеж на семейната му къща, публично изразеното съмнение от страна на главния прокурор за възможно манипулиране на системата за случайно разпределение на делата в съдилищата, неуважително, подигравателно и враждебно отношение към неправителствени организации, отделни личности и юридически общности, които изразяват становища, обстоятелството, че главния прокурор е утвърдил указания "при образуване на досъдебни производства за умишлени престъпления по транспорта да се предприемат действия за изземване на превозното средство като веществено доказателство, както и случаят "Гебрев“. В мотивите предоставени на ВСС се изтъква, че изложените в предложението обстоятелства обосноват извод, че са налице осъществени действия и допуснати бездействия от главния прокурор, които представляват основания по чл. 129, ал. 3, т. 5 от Конституцията за освобождаването му от заеманата длъжност. Конституционният съд сочи, че провиненията са от такъв характер, че могат сериозно да накърнят доверието в правосъдието и престижа на съдебната власт именно, защото са извършени от стоящите най-високо в системата на съдебната власт административни ръководители. Тази отговорност на главния прокурор е дефинирана от Конституционния съд като "юридическа отговорност“ и произтича от специфичния статус на административните ръководители, които са най-високо стоящи в съдебната власт. Лицата по чл. 129, ал. 2 от Конституцията са призвани да отстояват и гарантират независимостта, отчетността и авторитета на съдебната власт. За осъществяването на тези високи задължения е необходимо през целия си мандат да спазват изискванията за длъжността, която заемат и да не допускат уронване на престижа на съдебната власт. Ето защо ангажирането на отговорността им за неизпълнение на тези задължения не е обвързано с определени законови срокове, в които министърът на правосъдието да сезира компетентния да разгледа предложението орган. Процедурата за реализиране на тази юридическа отговорност изисква да се извърши преценка на обстоятелствата, изложени в предложението, от Пленума на Висшия съдебен съвет и ако реши, че са налице основания, да направи предложение до президента за освобождаването на главния прокурор от заеманата длъжност. "Ето защо, на основание чл. 175, ал. 5 във връзка с чл. 173 ал. 3 ЗСВ, в качеството си на министър на правосъдието на Република България правя предложение пленумът на ВСС да се произнесе за наличието на обстоятелства по чл. 129, ал. 3, т. 5 от Конституцията за предсрочно освобождаване на Иван Стоименов Гешев от поста главен прокурор на Република България“, e записано във внесеното от Надежда Йорданова предложение. |