Омбудсманът с редица забележки към въвеждането на екостикерите | ||||||
| ||||||
В случай че се установи прекомерно засягане на правата и интересите на гражданите на фона на недостатъчна ефективност на тази мярка за подобряване на чистотата на атмосферния въздух, да се предприемат действия за отмяна на въпросните норми, препоръчва Диана Ковачева. Става въпрос за измененията в наредбата от 16 декември за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства, с които е предвидено определянето на моторните превозни средства до 3,5 тона в екологични групи. Ковачева обръща внимание върху факта, че е твърде спорно твърдението, че с въвеждане на екостикерите ще се съдейства и за преустановяване на нарушенията при провеждане на периодичните технически прегледи, тъй като мярката обхваща само превозни средства до 3,5 тона, т.е. извън обхвата им остават тежкотоварните камиони и автобуси, за които няма ограничение на база замърсяване, а те са по-големи замърсители на атмосферния въздух и част от тях редовно се движат в централните градски части. Не е предвиден и регламент за оценка на екологичната група на МПС с допълнително монтирани газови уредби, е друг аргумент на омбудсмана. Освен това "въвеждането на екостикерите оскъпява периодичния технически преглед на превозните средства, с което гражданите и бизнеса ще бъдат допълнително затруднени, особено в условията на пандемия", посочва Диана Ковачева. Според нея е недопустимо компетентните органи да не са в състояние да спрат нарушенията при провеждането на периодичните технически прегледи и вместо да се повиши ефикасността на контрола върху пунктовете, гражданите да се натоварват с нови разходи. |