Край на хитруването на инвеститори и "изстискването" на повече паркоместа | ||||||
| ||||||
Мястото за домуване на колата не може да е с размери, по-малки от 2,75 м ширина и 5,50 м дължина. Освен това в покритите паркинги височината трябва да е поне 2.40 метра, предвиждат проектопромените, пише вестник "Сега". Невероятно, но факт – МРРБ е установило, че в момента липсват изисквания за проектиране на гаражи и места за паркиране в урегулираните поземлени имоти (парцелите, върху които се строят сградите). Няма и единни норми за минимални вътрешни размери на гаражи за едно моторно превозно средство (МПС). По тази причина и отделните администрации в страната действат различно при съгласуване и одобряване на строителните проекти, се посочва в мотивите. Много жители на София и другите големи градове са жертви на тази липса на норми – особено за собствениците на по-едрогабаритни автомобили често е истинско изпитание да напъхат колата си и в тесния гараж на кооперацията, а и в самата малоразмерна гаражната клетка. Паркирането обичайно се превръща в предизвикателство, особено в централните градски квартали с по-тесни улици. Сградите не разполагат с достатъчно паркоместа, а колите често са "накацали" по тротоари и градинки, затруднявайки допълнително преминаването по и без това тесни улици. По разбираеми причини минималните размери за паркоместата и гаражите ще важат за инвеститори, проектанти и строители на сгради, които тепърва ще се изграждат. МРРБ предлага новите правила да влязат в сила от 1 юни догодина. Те няма да се отнасят за заварените проекти, които вече са в процес на изпълнение. Какви ще са новите сгради в малките градове и кварталите? Проектонаредбата създава и изисквания за изграждане на автоматични гаражи и автоматизирани паркинг системи (АПС) – наземни и подземни, вътрешни (в самите сгради) и външни (в прилежащите им дворове), на етажи. При тези умни системи компютър командва коя кола къде точно да отиде, като придвижването става механично – с платформи и асансьори, без присъствието на шофьора. В духа на евродирективите се предвижда още във всяка новострояща се сграда – обществена или със смесено предназначение, ако е с повече от 10 места за паркиране, поне едно на всеки пет да се оборудва със зарядно за електромобили. Трябва да се монтират зарядни с различна мощност, така че да има щепсели и за МПС-та с повечко киловати. В по-големите жилищни сгради (с над 10 апартамента) също трябва да има зарядни точки за електромобили. За тях изискването е поне 10% от местата за паркиране да са с контакт към ел. мрежата. Това ще важи не само за новите сгради, но и при реконструкция, обновявяне и основен ремонт на съществуващи блокове. |