Форумът бе открит от заместник-председателя на Европейската комисия Сийм Калас, както и от министъра на транспорта на Дания Хенрих Дам Кристенсен. В събитието участваха министри на транспорта и заинтересовани страни, които обсъдиха прилагането на Европейската система за управление на железопътния трафик (ERTMS).
Основната цел на конференцията е да бъдат обменени добрите практики от въвеждането на системата в отделните държави, както и да се обсъдят редица въпроси, свързани със съвместимостта на оборудването, разходите за неговото инсталиране и сертифициране, както и начините, по които могат да се използват успешно финансовите инструменти на ЕС за ускоряване на внедряването на ERTMS в Европа.
Към настоящия момент в процес на подготовка и изпълнение са редица железопътни проекти, свързани с внедряването на ERTMS в Република България. В най-напреднала фаза на изпълнение е проект "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив - Свиленград - турска/гръцка граница и оптимизиране на трасето за скорост 160 км/ч".
Приоритетните железопътни направления, включени в Националния план на Република България за внедряване на ERTMS са разделени на три основни групи:
Приоритетни направления от първостепенен европейски интерес:
- Видин - София - Кулата
- Калотина - София - Пловдив - Свиленград - Капъкуле
Приоритетни направления от общ европейски интерес:
- Пловдив - Карнобат - Бургас/Синдел
- Железопътни линии Радомир - Гюешево и Мездра - Горна Оряховица
- Направление Русе - Горна Оряховица - Стара Загора - Димитровград
- Направление Русе - Каспичан - Синдел - Варна
Приоритетни направления от национално значение:
- Направление София - Карлово - Зимница
- Железопътна линия Горна Оряховица - Каспичан
Целта на системата ERTMS е да идентифицира състоянието и статуса на железопътната мрежа и след това да предава "разрешение за движение" на даден влак, като определя разстоянието, през което влака има разрешение да премине и данни за пътя напред, като ограничение на скоростта и наклона. Компютър на борда на влака използва тази информация заедно с данните за спирачната способност на влака, за да изчисли разрешената скорост, както и безопасния спирачен профил, когато влакът наближава края на разрешението за движение. Системата на борда, допълнена с пътното оборудване, наблюдава пътя от позицията на влака, като дава възможност на системата да провери дали разрешението за движение не е изтекло и дали разрешената скорост не е превишена, ако е така, автоматично се предприема действие за регулиране скоростта на влака.