Русия е унищожила най-големия самолет в света
В резултат на въздушна атака на руски войски на летище Гостомел близо до Киев е изгорен Ан-225 "Мрия". Това съобщават от Държавната агенция по съобщенията на Украйна в своя Telegram канал, предава УНИАН.
От ведомството отбелязаха, че подобна информация е съобщена на Радио Свобода от двама информирани източника в предприятието "Антонов" и потвърдена от кмета на град Буча.
Най-големият самолет в света - АН-225 "Мрия" ("Мечта" на украински) - е унищожен от Русия, съобщи и украинският външен министър Дмитро Кулеба.
"Русия може да е унищожила нашата "Мрия", но те никога няма да могат да разрушат нашата мечта за силна, свободна и демократична европейска държава. Ние ще надделеем!", написа той в Туитър.
По-рано днес президентът Владимир Зеленски потвърди, че самолетът е бил унищожен на 26 февруари на летище Антонов близо до Киев.
"Вчера загубихме, за съжаление, нашата "Мечта", но старата "Мечта". И сега строим нова. Слава на Украйна!"
"Има информация, че в резултат на въздушна атака на руски войски на летище Гостомел близо до Киев е изгорен един от най-големите и мощни самолети в света, украински произведен АН-225 Мрия“, се казва в доклада.
"Антонов Ан-225 Мрия" е най-големият тежкотоварен и Най-големият самолет в света строен някога досега!
Антонов Ан-225 Мрия (на украински: Мрiя – Мечта) е транспортен самолет, клас 1, произведен в Украинската ССР в края на 80-те години на XX век от Авиационния научно-технически комплекс "Антонов“ и понастоящем е най-големият самолет в света.
Максималната товароспособност на "Мрия“ е 275 t, с което той е най-тежкотоварният летателен апарат, строен някога. Шестте турбореактивни двигателя създават обща тяга от 1377 kN, което го прави най-мощния самолет на Земята.
За сравнение: максималният товар на Ан-124 "Руслан“ е 150 t и 152,4 t за Еърбъс А380, версия A380F
Условното наименование на Ан-225 в НАТО е "Cossack“ (Казак).
"Мрия“ е проектиран и конструиран да пренася съветската совалка "Буран“, но впоследствие е изоставен поради липса на средства на международното летище в град Гостомел.
След години престой на земята самолетът е основно реконструиран и през 2001 г. извършва своя повторен "първи“ полет. След тази дата той се използва от украинската компания "Авиолинии Антонов“ основно за изпълняване на поръчки за превозване на извънгабаритни и тежки товари.
Възстановяването на самолета Ан-255 ще струва повече от 3 милиарда долара и ще отнеме много време, пише Укринформ.
Това е единственият самолет от този тип произвеждан някога. Той е построен през 80-те години. Първият му полет е на 21 декември 1988 г.
"Мрия" може да превозва до 275 тона и това го прави най-тежкотоварният летателен апарат, построяван някога.
Самолетът има и шест турбореактивни двигатели, които го правят и най-мощния самолет в света. Популярността на Ан-225 е голяма поради способността му да се приземява на трудни терени. Това го прави много известен в районите на Сибир, където каца върху леда, и в Африка, където се приземява върху тревните площи. Полетите на "Мрия" са включени и в книгата за Световните рекорди на Гинес:
За максимална скорост от 815,09 километра в час с товар от 155 тона по затворена отсечка с дължина 2000 км.;
За максимална височина на полета – 12 430 метра с товар от 155 тона;
За максимална тежест на самолета от 508 това при полет на височина от 2000 метра.
"Мрия“ може да събера около 1500 души. Имало е идея той да се превърне в летящ хотел със стаи и апартаменти на горната палуба, а на долната да има плувни басейни и казина.
В съветската космическа програма е било заложено и изграждането на следващото поколение Ан-255, но такъв така и не е построен.
Самолетът "Мрия" е спрян от експлоатация през пролетта на 1994 г. Той остава на полигона в Гостомел, град близо до Киев, повече от 7 години, през които от него са взимана части за самолетите "Руслан".
В края на 90-те компанията собственик на "Мрия" - "Авиолинии Антонов" получава поръчки за транспортиране на тежки товари. Това е и причината, поради която най-големият самолет в света е модернизиран. След години на полигон, през април 2001 г., "Мрия" прави своя повторен "първи" полет.
През последните години самолетът не е летял.