© Burgas24.bg | България е с печален рекорд в Европейския съюз по брой загинали хора на пътя през 2016 година. Според обобщени данни, по пътищата на Европейския съюз миналата година са загубили живота си 25 500 човека, което несъмнено звучи страшно, макар че все пак жертвите са с 600 по-малко от 2015г. и с 6000 по-малко от 2010 г., предаде БНТ.
България е безспорен лидер в тази картина. Отново според данни на Европейската комисия, по брой загинали на един милион души, за 2016г. България е с най-много жертви - 99 загинали на 1 милион население. Според изчисленията на еврокомисията нямаме процентно намаляване на фаталните инциденти спрямо 2015г., защото тогава те също са били стряскащо много - 98 загинали на 1 милион население. От 2010 г. до края на 2016г. все пак имаме подобрение от 9%.
По данни на МВР в пътните произшествия през 2016г. в България живота си са изгубили 703-ма и са били ранени близо 10 000.
В доклада на Европейската комисия ни следва Румъния, която миналата година е дала 97 жертви на 1 милион души.
С най-нисък показател е Швеция, където са отчетени 27 жертви на 1 милион население, което е цели 3 пъти и половина по-малко от загиналите в България.
Естествено възниква въпросът защо у нас има повече жертви, отколкото в останалите страни членки на Европейския съюз. Отговорът не е еднозначен, разбира се, но е факт, че в много от държавите съществуват не една доказано работещи системи за превенция на ПТП. Една от тях се казва "Бонус - малус". Новата система ще прави застраховката "Гражданска отговорност" по-скъпа за шофьорите, участвали в ПТП.
Съществуват и други практики, които са доказали успеха си в страните от ЕС. Налагането на специален статут на младите водачи е един от начините, по които могат да бъдат намалени жертвите по пътищата. Страни, в които тази практика работи, са Холандия и Франция. Току-що получилите сертификата си за правоуправление млади водачи имат преходен период от няколко месеца, през който спазват определени ограничения. Рестрикциите са разнообразни.
Например: младите водачи трябва да имат придружител, забранено им е да шофират вечер, разрешената скорост извън града за неопитните шофьори е по-ниска, нямат достъп до автомобили, по-мощни от определеното в закона. В различните държави се прилагат различни подходи, но основната идея е младият водач да се адаптира бързо и ефективно към съществуващата регулация на движението.
Друга добра практика е плащането на глобите да става веднага и на място. В Италия, в Англия, в Хърватска полицейските автомобили са оборудвани с постерминали, които позволяват санкциите да се прилагат още в момента на полицейската проверка. Тази практика е с доказана антикорупционна полза, повишава събираемостта на задълженията. Това пък води до намаляване на ПТП-тата.
Друга възможност за намаляване на инцидентите е въвеждането на системи, които да следят за средната скорост на движение. Тази практика е с широко приложение в ЕС. Любопитното е, че и у нас се използва на едно място и това е АМ "Люлин". Засега само там се съставят глоби за превишена средна скорост.
Наистина е факт, че безопасността на пътя е функция от много фактори, но не трябва да забравяме, че всеки шофьор носи и огромна лична отговорност за поведението си на пътя, така че карайте умно и безопасно. |