Според обобщени данни, по пътищата на Европейския съюз миналата година са загубили живота си 25 500 човека, което несъмнено звучи страшно, макар че все пак жертвите са с 600 по-малко от 2015г. и с 6000 по-малко от 2010 г., предаде БНТ.
България е безспорен лидер в тази картина. Отново според данни на Европейската комисия, по брой загинали на един милион души, за 2016г. България е с най-много жертви - 99 загинали на 1 милион население. Според изчисленията на еврокомисията нямаме процентно намаляване на фаталните инциденти спрямо 2015г., защото тогава те също са били стряскащо много - 98 загинали на 1 милион население. От 2010 г. до края на 2016г. все пак имаме подобрение от 9%.
По данни на МВР в пътните произшествия през 2016г. в България живота си са изгубили 703-ма и са били ранени близо 10 000.
В доклада на Европейската комисия ни следва Румъния, която миналата година е дала 97 жертви на 1 милион души.
С най-нисък показател е Швеция, където са отчетени 27 жертви на 1 милион население, което е цели 3 пъти и половина по-малко от загиналите в България.
Естествено възниква въпросът защо у нас има повече жертви, отколкото в останалите страни членки на Европейския съюз. Отговорът не е еднозначен, разбира се, но е факт, че в много от държавите съществуват не една доказано работещи системи за превенция на ПТП. Една от тях се казва "Бонус - малус". Новата система ще прави застраховката "Гражданска отговорност" по-скъпа за шофьорите, участвали в ПТП.
Съществуват и други практики, които са доказали успеха си в страните от ЕС. Налагането на специален статут на младите водачи е един от начините, по които могат да бъдат намалени жертвите по пътищата. Страни, в които тази практика работи, са Холандия и Франция. Току-що получилите сертификата си за правоуправление млади водачи имат преходен период от няколко месеца, през който спазват определени ограничения. Рестрикциите са разнообразни.
Например: младите водачи трябва да имат придружител, забранено им е да шофират вечер, разрешената скорост извън града за неопитните шофьори е по-ниска, нямат достъп до автомобили, по-мощни от определеното в закона. В различните държави се прилагат различни подходи, но основната идея е младият водач да се адаптира бързо и ефективно към съществуващата регулация на движението.
Друга добра практика е плащането на глобите да става веднага и на място. В Италия, в Англия, в Хърватска полицейските автомобили са оборудвани с постерминали, които позволяват санкциите да се прилагат още в момента на полицейската проверка. Тази практика е с доказана антикорупционна полза, повишава събираемостта на задълженията. Това пък води до намаляване на ПТП-тата.
Друга възможност за намаляване на инцидентите е въвеждането на системи, които да следят за средната скорост на движение. Тази практика е с широко приложение в ЕС. Любопитното е, че и у нас се използва на едно място и това е АМ "Люлин". Засега само там се съставят глоби за превишена средна скорост.
Наистина е факт, че безопасността на пътя е функция от много фактори, но не трябва да забравяме, че всеки шофьор носи и огромна лична отговорност за поведението си на пътя, така че карайте умно и безопасно.