ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Не бива да се учудвате, ако получите новия си хладилник в кашон втора употреба. Пазете го, защото ще минат да си го вземат | ||||||
| ||||||
Европейската комисия представи своето Предложение за опаковките и отпадъците от опаковки през ноември 2022 г., целящо да намали ненужните опаковки и да насърчи повторната употреба и рециклирането. Съгласно проектозакона, 10% от всички стоки, доставяни в рамките на ЕС, ще трябва да се транспортират в опаковки за многократна употреба до 2030 г., като целите за големите домакински уреди са 90%. Всяка опаковка на големите домакински уреди има една цел: да предпазва продукта от физическо увреждане и влага в складовете и по време на транспортиране, като така се гарантира, че той е в добро работно състояние, когато пристигне в домовете на потребителите. Моделите за повторна употреба на опаковките са маркирани като решение за минимизиране на отпадъците. Тяхното въвеждане би представлявало системна промяна за производителите, търговците на дребно и потребителите, изискващо разработването на нова обратна логистика, продуктов дизайн, инвестиции в нови производствени процеси или дори цели производствени линии. Това е от изключително значение, за да се разбере цената и въздействието на една такава мащабна промяна върху околната среда. Устойчивостта на опаковките за многократна употреба трябва да бъде тествана в сценарии от реалния живот, за да се оценят разходите и ползите. Гласуването в Комисията за промишленост, изследвания и енергетика (ITRE) на Европейския парламент през юли тази година отбеляза важна повратна точка, признавайки, че опаковките за многократна употреба трябва да бъдат опция, само когато осигуряват най-добрия общ екологичен резултат. Това всъщност може да се установи само чрез тестване на ползите за околната среда от решения за многократна употреба, направени в реални условия. Само тогава можем да определим дали повторната употреба на опаковките се извършва на по-устойчива цена за околната среда. На този етап обаче няма извършена оценка на въздействието по отношение на разходите и ползите. Опаковките за многократна употреба изискват стандартизиран избор на кутии и кашони, което в най-добрия случай би увеличило свръхопаковането. Домакинските електроуреди се предлагат в различни форми и размери. Така че един и същ пакет може да се използва повторно само за същия продукт от същия модел и от същата марка. Да вземем за пример хладилниците. Един и същ модел хладилник с вградена дръжка ще заема по-малко обем от един хладилник с външна дръжка. Такива съображения определят дизайна на опаковката, за да се гарантира сигурен транспорт. Тъй като опаковката за многократна употреба ще включва стандартизиран избор на кутия/кашон, свръхопаковането ще се увеличи наред с увеличението на допълнителните разходи и на емисиите въглероден диоксид, поради неефективност при товарене и транспорт. Няма разлика между транспортна и търговска опаковка за нашия сектор. От производствената линия до прага на Вашия дом домакинските уреди запазват оригиналната си опаковка. Поради техния размер и тегло, опаковката е внимателно проектирана, за да се гарантира, че продуктът може да издържи на механични и климатични условия, които могат да възникнат при транспорта и съхранението на продуктите, преди да бъдат доставени на крайния потребител. Транспортната и търговската опаковка служат за една и съща цел в нашия сектор. Поради тази причина, определението за транспортна опаковка трябва да бъде преразгледано в предложеното законодателство за обозначаване на опаковки, предназначени да улеснят обработката и транспортирането на повече от една продажбена единица. Опаковката е съществена част от дизайна на продукта. Инженерите и дизайнерите на домакински уреди си сътрудничат, за да гарантират, че опаковката не само защитава продукта по време на транспортиране, но също така отговаря на целите за устойчивост, намалява отпадъците и съответства на приложимото законодателство. Размерът, формата и структурата на опаковката са оптимизирани, за да гарантират ефективна логистика и съхранение, като същевременно се минимизира използването на материали. Наред със съображенията за околната среда, всеки добавен слой представлява нарастващ разход за компаниите и, следователно – е внимателно оценяван, така че да служи на конкретна цел. Опаковките се тестват, за да се възпроизведат механичните и климатичните условия, на които продуктите могат да бъдат подложени по време на транспорта. Това включва тестове за смачкване на всички ръбове, тестове за изпускане от различни височини, подреждане, тестове за компресия, вибрации и влажност и др. Това позволява на експертите да идентифицират подходящи нива на защита и оценка на количеството опаковъчни материали, необходими за защита на продукта въз основа на резултатите от тестовете. Предложеният от Европа модел на повторна употреба на опаковките е маркиран като решение за минимизиране на отпадъците. Въпреки това, други ресурсноефективни решения, проверени спрямо обстоятелствата в реалния живот, вече са налице в практиката на нашия сектор. Опаковките за многократна употреба биха довели до повишаване на въглеродните емисии с 10 до 40%. В система за многократна употреба опаковката трябва да се събира и връща след всяко завъртане, добавяйки повече разходи и емисии. Опаковката на перална машина, изпратена от фабрика в Германия към търговец на дребно или потребител в България, ще трябва да бъде събрана и да си проправи път обратно към Германия, генерирайки емисии по пътя. Според проучване на McKinsey, емисиите на въглероден диоксид могат да нараснат с 10 до 40%, като по този начин надвишат емисиите за еднократна употреба на опаковки. Опаковките за многократна употреба биха довели до увеличено използване на ресурси. След разопаковане от потребителя, опаковката трябва да бъде събрана, прегледана, почистена и подготвена за повторна употреба, преди да бъде изпратена обратно в производствения център. Това на практика ще повиши използването на ресурси, включително вода и енергия, както и въглеродните емисии. Не всички части в опаковките могат да се използват повторно. Когато пакетът пристигне при търговците на дребно или в домовете на потребителите, някои части може да се повредят при разопаковането, при което опаковката няма да може да се използва отново. Примерите включват опаковки и ремъци, които обикновено се разкъсват при разопаковането и повторната им употреба е технически невъзможна. Комисията по околна среда на Европейския парламент (ENVI) гласува на 24 октомври. След това следва пленарно гласуване на 20 ноември. Новият законопроект има възможност да предостави европейски отговор на глобален проблем чрез насърчаване на хармонизиран вътрешен пазар, като същевременно признае предизвикателствата и ограниченията, които трябва да бъдат разгледани, за да се гарантира и увеличи успеха му. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Международни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Дами попълниха титулярния съдийски състав на Апелативен съд – Бургас
13:48 / 28.11.2024
Ето къде няма да има вода днес в Бургас
09:58 / 28.11.2024
Бургас посреща Камиона на добрината на Coca-Cola на 4, 5 и 6 декември
11:44 / 28.11.2024
19-годишен айтозлия загази сериозно
09:35 / 29.11.2024
Виктор и Беба си дават ново начало извън къщата
09:03 / 29.11.2024
Спират водата на тези места в Бургас днес
10:02 / 29.11.2024
Дойде от Айтос в Бургас, за да краде
09:16 / 28.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета