Наследникът на "Макдоналдс" в Русия вече е факт
Новото име на "Макдоналдс" в Русия е "Вкусно – и точка" ("Вкусно - и толкова"). Това съобщи пред журналисти генералният директор на веригата Олег Пароев, предаде ТАСС.
"Радвам се да ви представя нашето ново название – "Вкусно – и точка", каза той.
Агенцията припомня, че "Макдоналдс" затвори всичките си 850 ресторанта в Русия на 14 март.
Днес е мечтаният ден за всички почитатели на бързата храна в Русия. Бившите ресторанти на "Макдоналдс" отварят врати с ново име и нов собственик, след като американската верига се изтегли от страната заради инвазията в Украйна след повече от тридесетгодишно присъствие, разказва Ройтерс.
Новото начало идва на съвсем неслучаен ден - Деня на Русия, патриотичен празник в чест на независимостта на страната, и на съвсем неслучайно място - площад "Пушкин" в Москва, където през 1990 г. отвори врати първият ресторант на "Макдоналдс" във все още неразпадналия се Съветски съюз, предаде БТА.
В началото на 90-те години на 20 век по време на краха на съветската система "Макдоналдс" олицетворяваше затоплянето на отношенията между Изтока и Запада в края на Студената война и беше начин милиони руснаци да се докоснат до американската храна и култура. Краят на присъствието на бранда сега е ясен знак, че Русия и Западът отново си обръщат гръб.
Миналия месец "Макдоналдс" обяви, че продава всичките си ресторанти в Русия на един от своите местни представители - Александър Говор. Сделката е сред най-знаковите последици от инвазията на Русия в Украйна на 24 февруари, довела до излизането на стотици бизнеси от владенията на Владимир Путин.
Добре познаните "златни арки" на "Макдоналдс" бяха свалени от фасадите на ресторантите в Москва и Санкт Петербург, за да направят място за ново лого - две пържени картофчета и питка за хамбургер на зелен фон. Като начало новите ресторанти ще бъдат открити на 15 места в Москва и околностите ѝ.
Говор обяви, че планира за разшири новия бранд, чието име се пази в дълбока тайна, до около 1000 ресторанта в цялата страна и да отвори всички заведения на веригата до два месеца. Амбициите му обаче може да се сблъскат с определени трудности.
Да създадеш нов бранд са нужни десетилетия, казва Петер Габриелсон, професор по международен маркетинг в университета Вааса, а началото е особено важно за успеха на всяка марка. "Откриването е важно, тъй като тогава клиентите за пръв път могат да видят и опитат това, което марката предлага", казва той. "Интересно е да се види реакцията им и сравнението с "Макдоналдс".
Най-голямата световна верига за бързо хранене притежаваше 84 на сто от близо 850-те заведения на бранда в Русия и ги продаде за 1,4 милиарда долара на Говор, който преди началото на войната управляваше едва 25 ресторанта.
През миналата година "Макдоналдс" генерира около 9 на сто, или 2 милиарда долара, от своите приходи в Русия и Украйна. Компанията си запази правото да изкупи заведенията обратно до 15 години, но много от условията на сделката с Говор така и не станаха публично достояние.
Някои франчайзи като например "Ростинтер" дори биха могли да запазят бранда и да оперират като "Макдоналдс" до 2023 г., твърди ТАСС. Самата "Росинтер", както и "Макдоналдс", запазват мълчание по въпроса.
А Говор се готви за тържественото откриване на първите заведения на новата марка. Не са много обаче онези, които вярват, че каквато и е да имитация ще успее да замени любимия на милиони руснаци хамбургер на "Макдоналдс".