"Конференцията бе изключително ползотворна заради обмяната на опит и добри практики с останалите държава в тази сфера. Основните въпроси, които се дискутираха на по време на срещата, бяха свързани с енергийната ефективност в производството, строителството и транспорта. През първия ден темата, която обсъдихме, бе приемането на новата директива за енергийна ефективност. Необходимостта от нея е логично аргументирана, и се обосновава в нарастващата енергийна зависимост на ЕС от внос на петрол и природен газ, както и от факта, че около 79% от парниковите емисии на страните-членки се генерират от енергийния сектор", коментира Иван Вълков.
Той посочи, че Дания е отличен пример за държава с целенасочена политика в областта на енергийната ефективност и "зелена политика". Правителството й е осъществило множество промени в законодателството си - стимулиране на енерго и екологосъобразно строителство, интеграция на енергоефективни компоненти, слънчеви панели, изолации и устойчиво градско планиране.
Друг акцент от конференцията в Копенхаген бе развитието на европейската стратегия в транспорта за постигане на енергийна ефективност и намаляване на парниковите емисии.
"Бъдещето е в енергоспестяващите и екологични автомобили, това е световна тенденция. Все още обаче съществуват проблеми, свързани с тяхната експлоатация. Внимание трябва да се обърне на акумулаторните батерии, които са основният енергиен източник на електромобила, както и на тяхната цена. Други посоки, в които ще се работи, са свързани с времето за презареждане на този вид автомобили и изграждането на зарядна инфраструктура. С колегите ми обединихме мнението си, че засега трябва да се работи по три направления за енергийно захранване на електромобили - акумулатори, горивни клетки и суперкондензатори", коментира още народният представител от ПП ГЕРБ.
Разпространението на електромобили ще намали с около 20% от производството и вноса на течни горива, както и ще разреши друг проблем - замърсяването и трафикът в големите градове. Председателите на комисиите от десетки държави обсъдиха още и енергоспестяването, в което основна роля ще играят биогоривата и горивата на водородна основа.
В края на конференцията всички представители посетиха Европейската агенция за околна среда (ЕАОС). Там бе обсъден напредъка към постигането на екологичните цели в транспорта. Основно място в това отношение заема градския транспорт и велосипедите - 37% от целия транспорт в Копенхаген. Това е един сериозен успех и не случайно градът е сочен за пример в тази област.