Фериботите по Дунав попадат ли във водния Шенген?
Европейската комисия да се произнесе изрично дали речните граници и пристанища влизат в обхвата на споразумението за частично и поетапно приемане на България и Румъния в Шенгенското пространство. За това настояват евродепутатите от ГЕРБ / ЕНП Емил Радев и Андрей Новаков с въпрос до Европейската комисия, след като във всички официални документи на Европейския съюз се говори за "премахване на граничния контрол по вътрешните морски и въздушни граници", съобщиха за "Фокус" от партийния пресцентър.
Писменото запитване до Еврокомисията идва след редица въпроси и сигнали от български превозвачи, които и до днес прекарват часове и денонощия в чакане на опашка за фериботните връзки с Румъния при пунктовете Оряхово - Бекет и Силистра - Кълъраш.
"Бизнесът основателно повдига този въпрос, защото още от Пакет Мобилност насам превозвачите са свикнали да четат европейските правила дума по дума, за да разберат какво точно се иска от тях и да не понасят щети от санкции и глоби. След като години наред тези фирми търпят загуби от чакане по опашки за контрол на ГКПП, е съвсем логично и сега бизнесът да се пита договорката за частично приемане в Шенген обхваща ли всички водни граници – и морските, и речните“, коментира Андрей Новаков.
"Неведнъж сме показали, че пълноправното членство на България в Шенгенското пространство е сред основните ни приоритети. Сухопътният Шенген остава наша важна цел, затова борбата не свършва с договореното частично приемане, но настояваме то да бъде ясно тълкувано и прилагано“, заяви Емил Радев.
Двамата евродепутати считат, че е логично контролът на речните пристанища да е премахнат в рамките на вече постигнатите договорености за поетапно присъединяване на България в Шенген. В същото време настояват Европейската комисия да се произнесе по този въпрос преди влизането в сила на споразумението на 31 март тази година.