"Фейсбук" въведе нови ограничения за политическата реклама преди евроизборите
Компанията "Фейсбук" съобщи, че въвежда по-строги правила за политическа реклама в Европейския съюз, за да се предотврати чужда намеса в предстоящите избори за Европейски парламент, предадоха световните агенции. "За да се предотвратят злоупотреби и намеса, всички рекламодатели от ЕС ще трябва да имат разрешение в страната си да представят реклами, свързани с изборите за европарламента", заяви вицепрезидентът на медията Ричард Алън, цитиран от ДПА и БТА.
Компанията се надява допълнителните проверки на самоличността и местоположението да създадат "реална бариера пред всеки, който възнамерява да използва нашите реклами за външна намеса в изборите в дадена страна", отбеляза Алън.
Подобни мерки бяха въведени в последните месеци за изборите в Индонезия и Канада. Освен това "Фейсбук" вече одобри един пакет мерки по-рано тази година.
"Няма да спрат изцяло злоупотребите."
Европейските избори ще се състоят в периода между 23 и 26 май, припомня ДПА. Ограниченията се отнасят да съдържание, свързано с предизборната кампания на политици или политически партии, както и за политически реклами, които целят да агитират или разубедят хората да гласуват.
Новите правила имат за цел също да увеличат прозрачността, като изискват всеки рекламодател, публикуващ политическо съдържание, да разкрива самоличността си, а потребителите ще имат достъп до тази информация, като натиснат бутон "Платено от". Данните за тези реклами ще се съхраняват в общодостъпна онлайн библиотека за срок от 7 години.
Алън призна, че правилата вероятно няма да успеят да спрат изцяло злоупотребите. "Изправени сме пред находчиви, изобретателни и финансово обезпечени противници, които променят тактиката си, щом установим злоупотреба. Смятаме обаче, че те (правилата) ще спомогнат да се избегнат намеси във "Фейсбук" по време на изборите, отбеляза той, цитиран от "Франс прес".
Критики
"Фейсбук" е подложена на натиск да увеличи прозрачността и проверките в платформата си след руската пропаганда, опитала се да повлияе на президентските избори в САЩ през 2016 г. Компанията планира през юни повечето от тези мерки да обхващат целия свят.
Европейски политически партии обаче критикуваха новите правила. Те означават, че паневропейски партии няма да могат да публикуват такива реклами във "Фейсбук", пише "Файненшъл таймс".
Така например паневропейските партии би трябвало да имат разрешение за кампания във всяка държава и това затруднява работата им. Лидерът на либералната АЛДЕ Ги Верхофстад заклейми решението: "Ограничаването на кампаниите до една държава е напълно противоположно на това, което искаме за европейската демокрация. Това убива идеята на европейската демокрация."
За Алън същевременно изборът е бил тежък - между опазването от външна намеса и допускането на паневропейските партии. "Не можем да намерим начин да (допуснем изключения за европейските институции), без да дадем възможността някой да дойде извън ЕС, да получи разрешение в една държава членка и да започне да разпространява дезинформация из ЕС. Признаваме напълно, че това ще създаде неудобство на партии, които можеха (досега) да водят кампания."