Ето къде ще бъде най-дългият висящ мост в света
Италия отдавна има идеята да построи мост между остров Сицилия и континента. Изключително амбициозният инженерен проект бе в предварителен етап от десетилетия, преди да бъде отложен през 2013 г. През 2022 г. новоизбраното дясно правителство на Италия обяви, че иска да съживи плановете за това, което ще бъде най-дългият висящ мост в света.
Надеждите са, че новият мост през протока Месина ще се бори и с влиянието на прословутата италианска мафия.
Мафията процъфтява там, където цари отчаяние, където младите хора нямат бъдеще и работа“, каза италианският вицепремиер и министър на транспорта Матео Салвини на конференция миналата седмица.
"Мостът ще донесе работа, богатство, красота, ще спести тонове въглероден диоксид във въздуха, така че ще бъде един от най-зелените мостове в света.“
Прогнозите показват, че строителството може да създаде над 100 000 работни места. Премиерът Джорджа Мелони каза, че ще поиска от ЕС да помогне за финансирането на предложението за няколко милиарда евро.
По-рано този месец строителната компания на моста Società Stretto di Messina и Изпълнителната агенция за климата, инфраструктурата и околната среда на Европейската комисия (CINEA) подписаха ново предложение за финансиране.
Споразумението за отпускане на безвъзмездни средства ще накара ЕС да покрие 50 процента от разходите за железопътната инфраструктура, възлизащи на около 25 милиона евро. Общите разходи се оценяват на 13.5 милиарда евро.
В момента не можете да шофирате от континентална Италия до остров Сицилия. Вместо това трябва да хванете самолет, лодка или влак, който се качва на ферибот. Според някои историци, древните римляни наистина са построили такъв, направен от варели и лодки.
Диктаторът Бенито Мусолини съживи мечтата за свързване на Сицилия с континента, но едва по време на правителството на Силвио Берлускони в началото на 2000 г. схемата получи финансиране от Брюксел.
През 2009 г. договорът за строителството бе възложен на Messina Strait Company.
Предложената железопътна и шосейна връзка трябваше да свърже сицилианския град Месина с региона на Калабрия на континента. Но плановете бяха отменени през 2013 г., след като бившият премиер Марио Монти затвори строителната компания в поредица от съкращения на икономии.
Критиците твърдят, че гигантският мост би бил загуба на публични средства и рисковано начинание в активна сеизмична зона. Еколозите предупреждават и за риска за местните екосистеми и естетическите щети върху ландшафта, пише Euronews.
Предложената пътна и железопътна връзка ще бъде с дължина 3.2 километра, което ще я направи най-дългият висящ мост в света пред моста Чанаккале в Турция с дължина 2023 метра. Очакваната обща стойност на структурата е 4.6 милиарда евро, а строителните площадки трябва да бъдат открити до края на тази година.