Проектът за железопътна връзка на Турция с Европа през България се възобновява. Готов е и докладът по ОВОС, който ще се обсъжда през септември в експертната комисия, съобщи БГНЕС.
Проектът за високоскоростния влак бе заложен в инвестиционната програма на турското правителство за 2011 г., но докладът за оценката за въздействието върху околната среда се забави дори и след като бяха оповестени техническите детайли. Инвестицията се изчислява на 2 млрд. и 750 млн. турски лири, очаква се строителството на линията да приключи за 3 години след като се получат всички необходими разрешителни и документи. Планирано е изграждането на 6 виадукта, 23 мостови съоръжения, 2 тунела и 7 нови жп гари.
Основното финансиране е от турската държава, за един от участъците се очакват средства от ЕС. Така според коментаторите ще се възроди и историческият Път на коприната, и ще бъде даден тласък в развитието на регионите. Към железопътната артерия Халкалъ - Капъ куле ще се свържат и експресните влакове Сивас - Карс, Анкара - Сивас и Истанбул - Анкара, проектите за които също са готови.
Пътят от Истанбул до Одрин ще трае 1 час и ще минава през Текирдаг и Къркларели (Лозенград). В някои участъци маршрутите, заложени от времето на първите години на установяването на Републиката, ще бъдат променени, отбелязва информационната агенция "Доган".
Влакът ще тръгва от жп гара Халкалъ в Истанбул и след 229 километра ще бъде при гарата на Капъ куле - една от входните точки за Европа, където линията трябва да се интегрира с тази на високо-скоростната композиция.
От общо планираните 11 спирки 4 от старите ще продължат да действат - тези на гарите Халкалъ /Истанбул/, Черкезкьой, Одрин и Капъ куле. Влакът ще се движи с 200 километра в час и ще се захранва с електричество.
Кметът на Одрин Реджеп Гюркан не скри задоволството си от рестарта на проекта и отбеляза, че той ще окаже полезен ефект за търговията, туризма и движението на хора и стоки.
"Така Одрин ще стане дестинация за европейците, 3 млн. туристи посещават Одрин годишно и пускането на бързия влак ще увеличи потока им, освен това ще бъде намален и автомобилният трафик, а тези хора пътуват по магистралата.
Капъ куле е вторият по големина сухоземен граничен пункт в света, за една година през него преминават 2, 5 млн. души. Откъдето и да бъде погледнат този проект, той е от изключително значение", коментира Гюркан.