© Bulfoto | | Бургаският бизнесмен Дойчин Дойчев се оказа по документи собственик на кораба "Свети Николай", който бе арестуван в Испания с 3 тона кокаин на борда. До 26 май тази година корабът се е казвал "Бургас 3", след което бил прекръстен на "Свети Николай", показват регистрите. Преди това името на кораба било само "Бургас". До януари 2010 г. той е плавал под флага на бившата британска колония Сейнт Винсент и Гренадини. След това се окичил с български флаг, а през декември 2010 г. бил преименуван на "Бургас 3". Веднага след като хората на Дойчев пребоядисали кораба и на кърмата му се появил "Свети Николай", собствеността на кораба бил прехвърлена от "Сийборн трейд" на английската фирма NORT HPOOL LLP. Сделката по всяка вероятност е фиктивна, тъй като в шипрегистъра има забележка в адресната регистрация, която гласи, че NORT HPOOL LLP е собственост на "Сийборн трейд", която е с адрес град Бургас, ул. "Хан Крум" номер 40. Цялата тази схема била разиграна непосредствено преди кораба да бъде арестуван с три тона кокаин на борда. Разследващи твърдят, че за услугата да се прекара въпросното количество дрога тарифата е 30 милиона евро.Собственикът Дойчин Дойчев затънал в дългове
Корабът "Свети Николай" е тръгнал наскоро от бреговете на Западна Африка в посока Испания. За последно той е бил на котва в нигерийско пристанище, където се предполага, че най-вероятно са натоварени трите тона кокаин. Корабособственикът - бургаският бизнесмен Дойчин Дойчев, който твърди, че е само мениджър на кораба, пък е в изключително тежко финансово състояние. Той буквално е пред фалит и от месеци не плаща заплати. Цялото му имущество пък е ипотекирано в банки, разказаха негови служители. Дойчев притежава още един кораб "Варна 5". Плавателният съд бе арестуван преди месец в испанско пристанище заради огромни дългове, натрупани за заредени и неплатени горива.
Разследващите разполагат с оперативна информация, според която заради дълговете си Дойчин Дойчев е взел огромен заем от обявения за кокаинов крал Евелин Банев-Брендо. Запознати твърдят, че двамата били земляци от Тополовградско и дори имали далечна роднинска връзка. Разследващите предполагат, че именно заради заема на кораба "Свети Николай" е била натоварена дрогата за колумбийския наркоклан.
Последният скандал около името на Дойчин Дойчев гръмна през януари 2008 година, когато в Азовско море потъна в пълна мистерия корабът "Ванеса". Тогава в ледените води на Керченския пролив загинаха 9 български моряци и украинският лоцман. Единственият оцелял бе мотористът Николай Димитров. Разследването тогава отново не успя да открие виновни, въпреки че упорито се говореше, че капитанът Мирослав Димитров е бил принуден да тръгне в изключително лошо време от Украйна, за да спести корабни такси на фирмата корабособственик. Имаше и обвинения към Дойчев, че по негово нареждане капитанът е отказал помощ на бреговите власти, отново по финансови съображения. В крайна сметка разследващите стигнаха до заключението, че вината за инцидента е на загиналия капитан.
Нямам връзка с тях от дни
- Г-н Дойчев, вашата фирма "Сийборн Трейд" се води по документи собственик на задържания с кокаин "Свети Николай"?
- Фирмата ми само менажира кораба, грижим се за неговата безопасност. Друг е чартьор на кораба, той се грижи за курсовете му.
- Кога разбрахте за ареста на кораба?
- Ами още не знам официално. От няколко дни нямаме връзка с него, изпратихме до Испания официално запитване, но още нямам отговор.
- Кой е капитан на кораба?
- Не знам, той е нает от чартьора. Аз в момента съм в Истанбул, където се занимаваме с друг наш кораб. Връщам се утре (днес, б.а.) и ще знам повече.
Властите в Испания са изпратили запитване до българската полиция за арестуваните 21 българи на борда на кораба "Свети Николай". Нито един от нашите сънародници не е бил засечен в регистрите на испанската полиция към момента и затова се чака информация от българска страна за евентуални техни криминални регистрации. Разследващите са на мнение, че българите са част от схема, организирана от колумбийския клан на мафиота Хорхе Велес.
Източник: в. "Стандарт" |