IFSMA констатира, че с увеличаването на административните дейности се скъсявало времето за почивка. Резултатите от английско-шведско изследване показват, че има периоди, в които вероятността капитан да заспи по време на служба достига 40%. Освен всичко останало постоянно расте напрежението вследствие на натиск от страна на корабособственици, чартьори, товарособственици,и пристанищни оператори. Те принуждавали капитаните да пренебрегват мерките за безопасно корабоплаване, за да бъдат постигнати определени търговски цели. Същевременно Международната организация за правата на моряците отчита, че за 2011 г. има 619 моряци, изоставени от техните корабособственици и осъдени на затвор.
Разисквани са и проблемите, свързани с нарасналия брой на пиратските набези в последните години. Международната федерация на асоциациите на морските капитани ще разпространи сред членовете си наръчник за поведение при завземане на кораба от пирати. Там е описано как моряците да намалят възможността за нараняване и за получаване на психически отклонения. Като основен съвет към екипажите е да се държат дружелюбно с пиратите, но да не водят преговори. Анализът на фактите показва, че след приемането в морската индустрия на практиката за наемане на въоръжена охрана при преминаване през райони, опасни от пиратски нападения, набезите са намалели с повече от 50%.
Източник: в. Народно дело