12 евро на час: Тази професия е една от най-експлоатираните
Кристоф работи за "Лиферандо" (б.р. - дъщерно дружество на Takeaway в Германия) - германска фирма - лидер на пазара за куриерски доставки на храна. Работата на велосипедния куриер е свързана с огромен стрес - няма никакво време за губене. На ден той навърта поне 60 километра. Освен това трябва да изкачи безброй много стълби. Мъжът получава поръчките си чрез мобилно приложение.
"Трудна работа е, часовникът винаги тиктака", споделя Кристоф, който получава определеното от закона минимално заплащане - по 12 евро на час.
Несправедлива бонусна система
За работата си по 35 часа седмично Кристоф получава около 1700 евро бруто на месец. Отделно от това има и бонуси. Те зависят от броя на изпълнените доставки. Този модел на допълнителни възнаграждения обаче е съмнителен, защото не спазва важни синдикални споразумения, показа журналистическо разследване на предаването "Репорт Майнц“ на АРД.
Колко поръчки на ден успява да изпълни Кристоф често е въпрос само на късмет. Това зависи както от дължината на маршрута за дадена доставка, така и от това колко време ще чака, за да получи храната в ресторанта. От значение е също колко бързо ще получи нова поръчка чрез приложението.
Това обяснява защо служителят на "Лиферандо“ е получил бонуси от около 350 евро през един от месеците, но само 240 евро през друг. С други думи куриерът не може да разчита, че ще има постоянни сигурни доходи през всеки месец. Във времената на растящи цени обаче всяко евро е от значение за него.
Експлоатация на хора, които работят на минимална заплата
"Репорт Майнц" разполага със стотици страници с данни за заплатите на куриерите от цялата страна, пише АРД. Журналистите са проверили информацията и тя е показала, че колебанията при бонусите са нещо обичайно. В много от случаите разликите в сумите са огромни – могат да достигнат до 200 евро на месец.
Далеч не всички са съгласни с тази схема на заплащане. Марк Баумайстер от синдиката на работещите в сферата на хранително-вкусовата промишленост и ресторантьорството е сред нейните критици. Според него данните за заплатите на куриерите, показани от "Репорт Майнц", сочат, че системата е несправедлива. "Да се говори за бонуси в сектор с минимална работна заплата и да се залъгват хората с бонусни плащания е позор", казва Баумайстер. Той обяснява, че така "Лиферандо" прехвърля бизнес риска към куриерите, които работят за компанията. Те плащат цената, ако има по-малко поръчки, допълва той.
Безопасността на куриерите на пътя също е проблематична. Законът от 70-те години на миналия век в Германия се отнася например само до "служители, управляващи моторни превозни средства, използвани за превоза на стоки и пътници", но не и за хора които излизат на пътя с велосипеди. Де факто големите компании като "Лиферандо" се възползват от факта, че законите не отразяват адекватно света на модерния труд.
Остаряло законодателство
Експерти като Йоана Венкебах от близката до синдикатите фондация "Ханс Бьоклер" също казват, че законодателството е остаряло и не е съобразено със съвременния дигитален свят на труда. Така например законовите разпоредби за фирма или предприятие датират от времето, в което се е подразбирало, че съществува месторабота, където се събират трудещите се. В наши дни обаче това просто вече не отговаря на реалността.
Германското министерство на труда обаче не вижда нужда от промяна на законодателството. Това става ясно от отговорите на институцията на въпроси, изпратени от германските журналисти. Очевидно не се планира и актуализиране на правилата за изплащане на бонуси, пише АРД, цитирани от "Deutsche Welle".