Знаете ли защо двигателите на съвременните коли са покрити с капак?
Някои автомобилисти са уверени, че пластмасовият (понякога метален или от карбон) капак върху автомобилния двигател не играе никаква роля и е направен изключително заради декоративните си функции и най-вече за шумо- и топлоизолация. Затова при първия ремонт мнозина свалят кожусите и забравят за съществуването им. Прави ли са? Безполезен ли е капакът? Много хора вярват, че капакът на двигателя при съвременните коли само пречи бързо да се сменят свещите и не позволява да се провери визуално състоянието на мотора.
Също така не позволява навреме да се открият течове на масло и други течности. В резултат на това той се отстранява безмилостно. Автомобилните производители обаче не правят нещо просто така. Те постоянно намаляват разходите и никога не инсталират ненужни части в автомобилите, които да намаляват разсейването на топлината от двигателя или да възпрепятстват функционирането му, пише AutoMedia.bg. Пластмасовият капак предпазва мотора от мръсотия и влага, които влизат в отделението на двигателя през радиаторната решетка. Голям брой сензори и електрически устройства изискват чистота.
В допълнение, капакът предпазва запалителната система от изтичане на вода от каналите за източване, когато те се запушат. Той предпазва проводниците с високо напрежение, бобините за запалване и други електрически устройства от възможна влага и риск от късо съединение. Но една от най-главните функции на капака е защитата от неоторизиран достъп. Особено от страна на собственика, докато машината му е гаранционна. Все пак, в съвременните агрегати има високоволтови проводници и не би било добре някой любопитен "новобранец", който току що е седнал зад волана да пипа много-много и да направи сериозна беля (особено за себе си).
Освен това капакът покрива и всички открити въртящи се ремъци и механизми. Така е предотвратено влизането на различни предмети като инструменти, парцали и подобни, които могат да причинят сериозна авария. Съвременният автомобил е доста по-различен от този преди половин век и производителите не искат всеки да може да човърка по двигателя, когато му скимне.
В САЩ и Европа законите изискват да са защитени от случаен достъп техниките с повишена опасност при експлоатация, за каквито се считат и автомобилите. Някога е нямало такива, но след лавина от съдебни дела заради жертви, наранявания и искове за обезщетения към автопроизводителите, изискванията за по-голяма защита са обосновани с нормативни актове.
Така, пластмасовият капак е определен като основен компонент за сигурност, защитаващ хората от токови удари, от изгаряния заради горещите изпускателни тръби, а също така скрива и турбините, които работят на много високи обороти и развиват много високи температури. И всяко сваляне на капака на гаранционен автомобил от неоторизиран човек се счита за неразрешена намеса в конструкцията на колата и може да доведе до лишаване от гаранционно обслужване на превозното средство.
При обслужване на модерен автомобил в гаранция, собствениците имат право да извършват само три действия в двигателното отделение. Това са проверка на нивото на маслото с помощта на измервателна пръчка, добавяне на масло от кутията, както и пълнене на резервоара за миене на стъкло с течност против замръзване. Понякога е позволено да се сменят изгорелите крушки, но с напредването на технологиите и това е оставено на специалистите.