За първи път учените успяха да видят в детайли движението на плазмата близо до черна дупка

Автор: ИА Фокус
Коментари (0)
22:22 / 21.09.2024
Благодарение на уникалните устройства на телескопа XRISM учените за първи път успяха да изучат в детайли структурата, движението и температурата на материала около свръхмасивна черна дупка и остатък от свръхнова, съобщи Европейската космическа агенция.

Проучването чрез рентгенови изображения и спектроскопия (XRISM) е стартирано през септември 2023 г. и сега учените за първи път оцениха работата му.

Телескопът се отличава сред останалите със способността си да проследява високоенергийните рентгенови лъчи, произвеждани от гигантски космически обекти като свръхмасивни черни дупки и свръхнови.

Устройството може да открива скоростите и температурите на плазмата и триизмерните структури на материала около черна дупка и свръхнова.

"Тези нови наблюдения предоставят важна информация за разбирането на това как черните дупки растат, за да погълнат заобикалящата ги материя, и предлагат нов поглед върху живота и смъртта на масивните звезди. Те демонстрират изключителните възможности на мисията за изследване на високоенергийната Вселена", споделя Матео Гуайнаци, учен по проекта XRISM.

Астрономите използват космически телескоп, за да наблюдават останките от свръхнова, наречена N132D, съобщава Space.com. Този космически обект се намира в галактика джудже, съседна на Млечния път - Големия Магеланов облак, който се намира на около 160 хил. светлинни години от Земята.

Този междузвезден "мехур" от плазма е остатък от материал от експлозията на голяма масивна звезда, станала около 3000 години преди обектът да бъде открит от XRISM.

Преди това учените смятаха, че отломките от свръхнова би трябвало да се движат равномерно навън под формата на сравнително проста сферична обвивка от плазма.

Наблюденията на XRISM показват, че отломките от свръхнова всъщност имат формата на питка.

Учените са изчислили, че този материал се движи навън със скорост приблизително 1200 км/сек. В същото време те се нагряват до температура от 10 милиарда градуса по Келвин.

Нагорещените железни атоми в материята се разпространяват навътре - явление, предположено по-рано от теоретиците, но все още не е регистрирано.

Освен това учените са анализирали свръхмасивна черна дупка в галактиката NGC 4151, която се намира на разстояние 62 милиона светлинни години от Земята.

Учените са успели да видят как космическият гигант, чиято маса е 30 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето, поглъща материя.

Виж коментарите (0)