Кино и филми
Културни
Музика
Кулинарни
Този химикал в пластмасата може да навреди на репродуктивните функции
Ново проучване върху животински модели разкрива, че често използвана съставка в пластмасите може да предизвика прекъсвания на ДНК веригите, водещи до образуване на яйцеклетки с неправилен брой хромозоми.

Изследването е публикувано в сп. PLOS Genetics. Въпросната съставка, бензил бутил фталат, се използва широко за придаване на гъвкавост и издръжливост на пластмасите и се среща в различни потребителски продукти, включително опаковки за храни, средства за лична хигиена и детски играчки.

Предишни изследвания показват, че бензил бутил фталатът  влияе на хормоналната система и на репродуктивните функции при хората, но досега не беше ясно как точно въздейства върху репродукцията.

В настоящото проучване учените изследват въздействието на различни дози бензил бутил фталат и наблюдават анормални промени в яйцеклетките.

При нива, съответстващи на тези, на които са изложени хората, бензил бутил фталатът нарушава процеса на разпределяне на хромозомите в половите клетки, причинявайки оксидативен стрес и прекъсвания на ДНК веригите. Тези прекъсвания водят до клетъчна смърт и аномалии в броя на хромозомите в яйцеклетките.

Въз основа на тези открития изследователите предполагат, че излагането на бензил бутил фталат променя генната експресия по начини, които причиняват значително увреждане на ДНК. Това в крайна сметка води до по-ниско качество на яйцеклетките с анормални хромозоми.

Проучването подчертава токсичните свойства на бензил бутил фталата  и вредното му въздействие върху репродуктивните процеси.

Авторите на изследването констатират, че излагането на бензил бутил фталат, при нива, сравними с тези, открити в човешкия серум и урина, води до промени в генната експресия. Тези промени се свързват с повишен оксидативен стрес в зародишната линия, нарушаване на геномната цялост и грешки в процеса на мейотична хромозомна сегрегация.

Мейотичната хромозомна сегрегация е процес, който се случва по време на създаването на полови клетки, като сперматозоиди и яйцеклетки. По време на този процес клетката се дели два пъти, за да намали броя на хромозомите наполовина, така че при оплождане новият организъм да получи правилния брой хромозоми – половината от майката и половината от бащата.

Хромозомите трябва да се разпределят равномерно между двете нови клетки, което гарантира нормално развитие. Ако този процес се наруши и хромозомите не се разделят правилно, могат да се получат клетки с твърде много или твърде малко хромозоми, което води до генетични аномалии и проблеми с развитието и възпроизводството.

Повече за бензил бутил фталата

Бензил бутил фталатът е химикал, който се среща в различни потребителски продукти, като винилови подови настилки, тапицерия, изкуствена кожа, кабели, маркучи и PVC изделия. Освен това бензил бутил фталатът се използва и в някои козметични продукти, парфюми, опаковки за храни и детски играчки. Химикалът помага материалите да станат по-малко чупливи и устойчиви на повреди, като същевременно удължава техния живот.

Любопитно е, че бензил бутил фталатът е част от по-широк клас химикали, наречени фталати, които често се добавят към различни пластмаси, за да ги направят по-еластични и лесни за обработка. Поради широката му употреба, химикалът може да бъде намерен в прах, въздух и дори в храни, тъй като може да преминава от опаковките към продуктите.

Бензил бутил фталатът е известен като ендокринен разрушител, което означава, че може да нарушава хормоналната система на организма и да доведе до здравословни проблеми, включително репродуктивни нарушения и повишен риск от някои заболявания.

За да намалят излагането си на бензил бутил фталат, хората могат да предприемат няколко стъпки.

Първо, избягването на пластмасови продукти с маркировка "PVC“ (поливинилхлорид) или "винил“ може да помогне, тъй като те често съдържат фталати.

Замяната на пластмасовите контейнери с метални или стъклени такива за съхранение на храна също може да ограничи контактите с този химикал. Освен това е добре да се избягват продукти с етикет "аромат“, "парфюм“ или "fragrance“, тъй като това може да означава наличието на фталати, пише Puls.bg.

Проветряването на помещенията и редовното почистване също може да намали излагането на бензил бутил фталат, тъй като този химикал може да се натрупва в домашния прах.