Това води до прегряване на двигателя, увеличаване на разхода на гориво, а пътниците изпитват дискомфорт в купето
Охлаждащата система на двигателя с вътрешно горене е един от ключовите "играчи" в моторния отсек, но често се забравя, оставяйки я на произвола на времето и фабрично вградената надеждност. Това води до прегряване на двигателя, увеличаване на разхода на гориво, а пътниците изпитват дискомфорт в купето. Уви, този подход вероятно ще завърши със скъпи ремонти, но осъзнаването идва твърде късно - в момента на повреда. Как да идентифицирате неизправност предварително, да започнете да я ремонтирате навреме и да го направите на сравнително ниска цена?
Всеки двигател с вътрешно горене се нагрява по време на работа - работната температура обикновено надвишава 90 градуса. Както е показала историята, само с въздушно охлаждане не става. Затова отпред са монтирани радиатор(и), вентилатор(и), цял куп тръби, помпа, задвижвана от ремък и разпръскваща антифриз, разширителен съд, както и още един много, много интересен възел: термостат.
Системата за охлаждане на двигателя трябва да работи по такъв начин, че от една страна да позволява на двигателя да загрее до работна температура и след това да го предпазва от прегряване. С цел изпълнение на тази задача е адаптиран байпасен клапан, който реагира на температурата на охлаждащата течност и е в състояние независимо да определи през кой кръг да се освободи антифриз: голям или малък. В момента, когато температурата на охлаждащата течност достигне предварително определена точка, клапанът се отваря и охлаждането започва да циркулира в големия кръг, охлаждайки двигателя.
Черешката на тортата: съвсем доскоро, до началото на новото хилядолетие, този агрегат във всички автомобили беше механичен. И го тестваха по много прост и забавен метод: слагаха го във вряща вода на котлона. Веднага след като водата заври, термостатът трябва да се отвори. Ако това не се случи, значи е повреден и подлежи на незабавна смяна.
Какво се случва, ако термостатът е повреден?
Всичко е подвластно на времето, включително и термостатът. Заради използването на вода вместо охлаждаща течност, рядка смяна на антифриза, запушен радиатор, неуплътнена система и много други причини, първата от които е броят на работните цикли, уредът един просто може да зацепи в една от позициите си. Отворена или затворена. Какво се случва в този случай?
Ако термостатът се е затворил и не се отваря, тогава охладителната система ще работи постоянно в режим на загряване. Просто казано, радиаторът не се използва, двигателят не получава достатъчно охлаждане и постоянно работи в режим на прегряване. Естествено, това няма как да свърши добре - алуминиевата му цилиндрова глава просто няма да издържи, но първо горещата охлаждаща течност ще разкъса и без това поизносените гумени тръби на веригата, изпускайки мощен стълб пара над капака.
Ако термостатът остане отворен за постоянно, тогава двигателят ще загрява много, много дълго време. Двигателят с вътрешно горене трябва да се загрее, за да работи правилно "при напълно отворена дроселна клапа“. Второ, дългият режим на загряване означава повишен разход на гориво. И накрая, прекалено дългото загряване води до повишено отлагане на различни видове отлагания по вътрешните стени на двигателя, пише carmarket.bg.
Симптоми на дефектен термостат
Най-лесно се открива повреден термостат, ако се използва "специалното“ устройство, което го има на приборното табло на всяка кола – приборът за температура на двигателя.
Второ, всеки шофьор знае приблизително средния разход на колата си: седмичният маршрут най-често е непроменен, но ако започнат да се налагат допълнителни посещения на бензиностанцията, ще трябва да потърсите причината. Отвореният за постоянно термостат означава дълъг период на загряване, което означава повишен разход на гориво, което се забелязва и с просто око.
Обикновено една кола изминава с пълен резервоар, да речем, 500-550 км. Ако лампичката светне да речем на 400 км, на вас трябва да ви светне лампичката, че има сериозен проблем. И една от причините за такъв повишен разход на гориво би могъл да е термостатът.
Третият важен момент се разкрива през есента, когато загряването на купето започне да ви се струва прекалено дълго. С голяма степен на вероятност проблемът се крие в охладителната система, запушена с мръсотия и утайки, което може да доведе до повреда на термостата. Няма чудеса: всяко желязо, колкото и надеждно и издръжливо да е, обича грижа и смазка.
Охладителната система на автомобила е затворена, но е свързана с много елементи, от които всъщност се състои колата. Изправността й гарантира дълъг експлоатационен живот, а всяка повреда, дори минимална и на пръв поглед незначителна, винаги води до сервиз. Струва си да запомните това и да не пренебрегвате подадените знаци.